علمی و فناوری

سریع‌ترین ابررایانه جهان با ماشینی ۵ برابر قدرتمندتر جایگزین می‌شود

به گزارش گروه علمی ـ فناوری خبرگزاری سلامت (سلامت جو)هدف وزارت انرژی ایالات متحده (DOE) حفظ برتری آمریکا در محاسبات با عملکرد بالا است. بنابراین در اوایل این ماه، آژانس درخواستی برای پیشنهاد (RFP) برای یک ابر رایانه پیشرفته به نام Discovery صادر کرد که جایگزین Frontier، سریع‌ترین ابررایانه فعلی در جهان خواهد شد.

“Frontier” که در آزمایشگاه ملی Oak Ridge (ORNL) در تنسی، ایالات متحده واقع شده است، در ماه می امسال برای پنجمین بار متوالی در فهرست 500 بهترین و سریع ترین ابررایانه های جهان (Top500) قرار گرفت.

قهرمان کنونی جهان از پردازنده های AMD Epyc مبتنی بر معماری HPE Cray EX پشتیبانی می کند و تقریباً 8.7 میلیون هسته CPU و GPU ترکیبی دارد. علاوه بر این، دارای امتیاز بنچمارک Linpack با عملکرد بالا 1.206 اگزافلاپس است.

در حالی که وزارت انرژی ایالات متحده هدف عملکرد دقیقی را برای Discover مشخص نکرده است، انتظار می‌رود که این دیسکاور سه تا پنج برابر قدرت محاسباتی بیشتری نسبت به Frontier ارائه دهد که به طور بالقوه عملکرد آن را فراتر از 8.5 اگزافلاپس خواهد برد. .

مت سیگر، مدیر پروژه آزمایشگاه ملی اکتشاف ابر محاسباتی، در بیانیه‌ای گفت: «این پروژه هیجان‌انگیز است زیرا ما در حال ساخت چیزی هستیم که توانایی بیشتری نسبت به Frontier با فن‌آوری‌هایی ایجاد می‌کند که مرزهای ممکن را جابجا می‌کند.»

عصر جدید اکتشافات علمی با ابر رایانه ها

ابررایانه دیسکاوری انقلابی در تحقیقات علمی در زمینه‌های مختلف ایجاد می‌کند و با ارتقای قدرت محاسباتی خود، پیشرفت‌هایی در پیش‌بینی تغییرات آب و هوا، کشف دارو، فیزیک با انرژی بالا و راه‌حل‌های انرژی سبز ایجاد خواهد کرد.

جورجیا توراسی، مدیر آزمایشگاه علوم محاسباتی و محاسباتی آزمایشگاه ملی، در مورد ظرفیت Discovery و اینکه چگونه جامعه علمی می تواند موقعیت های دنیای واقعی را در سطوح جدیدی از جزئیات مدل کند، صحبت کرد. او گفت: “این به ما کمک می کند تا مسائل چالش برانگیزی را که نمی توانیم به راحتی با آزمایش، مشاهده یا تئوری کشف کنیم، مطالعه کنیم.”

فراتر از کاربردهای علمی سنتی، این ابررایانه برای برتری در وظایف هوش مصنوعی پیشرفته و یادگیری ماشین طراحی شده است و مرزهای ممکن را در زمینه هایی مانند علم مواد و طراحی محصولات صنعتی جابجا می کند.

علاوه بر این، Discovery نقش مهمی در طرح زیرساخت تحقیقاتی یکپارچه وزارت انرژی ایالات متحده ایفا خواهد کرد. هدف از این برنامه ترکیب ابزارهای مختلف تحقیقاتی و امکانات علمی است.

مسیر پیش رو

وزارت انرژی ایالات متحده تا 30 آگوست 2024 زمانی را برای فروشندگان علاقه مند در نظر گرفته است تا پیشنهادات خود را برای ساخت ابررایانه دیسکاوری ارائه دهند. تاریخ تحویل هدف به مرکز محاسبات رهبری Oak Ridge (OLCF) برای سال 2027 یا اوایل سال 2028 تعیین شده است.

برخلاف پیشنهادات قبلی، وزارت انرژی ایالات متحده هدفی را برای افزایش سرعت در مرز تعیین نکرده است. در عوض، این بخش طیف وسیعی از اهداف را برای سیستم نسل بعدی ترسیم می کند. اینها شامل بهبود بهره وری انرژی و مدل سازی و شبیه سازی کل سیستم، علاوه بر هوش مصنوعی پیشرفته و قابلیت های یادگیری ماشینی است.

بهره وری انرژی اولویت اصلی مرکز محاسبات رهبری Oak Ridge است که قدرت محاسباتی خود را 500 برابر افزایش داده است در حالی که مصرف انرژی را تنها چهار برابر در دهه گذشته افزایش داده است. پس از عملیاتی شدن، انتظار می‌رود که Discover برای محققان در سراسر جهان در دسترس باشد، زیرا می‌توانند برای محاسبه زمان برای مقابله با چالش‌های علمی رقابت کنند.

سرن سوسوت، معاون مدیر علوم در برنامه تحقیقات محاسبات علمی پیشرفته وزارت انرژی ایالات متحده، بر تأثیر چنین ابتکاراتی تأکید کرد. این اکتشافات به شکل گیری درک ما از جهان، افزایش توانایی ما در پیش بینی سیستم زمین، تقویت رقابت اقتصادی ایالات متحده و کمک به آینده ای بهتر کمک می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا