اخبار سلامت

20میلیون زن واجد شرایط اهدای خون/ نقش کمرنگ زنان در اهدا

زهرا آقاسی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو به مناسبت روز ملی اهدای خون اظهار داشت: خون تنها ماده ای است که با وجود همه پیشرفت های علمی جایگزینی ندارد و دارویی به شمار می رود که مصارف مختلفی دارد. و فرآورده های خونی در بیماران مختلف استفاده می شود. و بنابراین همیشه نیاز به اهدای خون وجود دارد. از سوی دیگر در قرآن کریم آمده است که اگر کسی جان یک انسان را نجات دهد، جان همه انسان ها را نجات می دهد و هر اهدا کننده خون می تواند جان سه نفر را نجات دهد. اهداکنندگان از جمله خانم ها می توانند هر سه تا چهار ماه یکبار و خانم ها به استثنای شرایط خاص تا سه بار در سال می توانند خون اهدا کنند.

اهمیت اهدای خون زنان

وی افزود: اهدای خون زنان از مردان مهمتر است زیرا زنان نقش موثری در ترویج فرهنگ اهدای خون در خانواده دارند و از سوی دیگر زنان به دلیل مراقبت از خود و رفتارهای پرخطر کمتر خون سالم تری دارند که می تواند کمک زیادی به داشتن بیماران دارد.

خانم ها از چه سنی می توانند خون اهدا کنند؟

وی با بیان اینکه زنان سالم در رده سنی 18 تا 65 سال می توانند سه بار در سال خون خود را اهدا کنند، ادامه داد: سالانه هزاران مادر در دنیا با اهدای خون نجات می یابند و این موضوع چرخه مسئولیت زنان را می سازد. برجسته تر است زیرا مصرف کنندگان خون نیز از جامعه مادران و زنان است.

تنها 4.4 درصد از زنان ایرانی خون اهدا می کنند

20 میلیون زن ایرانی واجد شرایط اهدای خون هستند

وی خاطرنشان کرد: این رقم پایین در حالی است که نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند و می توان گفت 20 میلیون زن در کشور ما واجد شرایط اهدا هستند.

دلایل عدم تمایل زنان به اهدای خون

مشاور امور زنان و خانواده سازمان انتقال خون ایران درباره علت عدم اهدای خون توسط زنان اظهار داشت: در خصوص عدم تمایل زنان به اهدای خون، بزرگترین دلیل آن باورهای غلطی است که در این زمینه وجود دارد. اکثر خانم ها فکر می کنند که کم خون هستند یا اهدای خون به بدن آنها آسیب می رساند، در حالی که فقط خانم های باردار و خانم هایی که 6 هفته بعد از زایمان هستند قادر به اهدای خون نیستند و همچنین خانم هایی که تا یک سال بعد سقط جنین کرده اند. سقط جنین و همچنین زنان شیرده از اهدای خون معاف است.

وی افزود: بانوان باید بدانند که اهدای خون در دوران قاعدگی منعی ندارد مگر اینکه قاعدگی دردناک و شدید داشته باشند. همچنین استفاده از قرص های ضد بارداری مانعی برای اهدای خون ایجاد نمی کند.

زنان قبل از اهدای خون از نظر کم خونی بررسی می شوند

وی با بیان اینکه میزان هموگلوبین خون در مراکز اهدایی بررسی می شود و اگر خانمی کم خون باشد از اهدای خون معاف است، گفت: خانم ها باید توجه داشته باشند که در صورت تایید پزشک می توانند خون اهدا کنند. برای اهدای خون و بنابراین نگرانی از مراجعه به مراکز اهدای خون برای اهدای خون نیست. نگرانی دیگر خانم ها این است که فکر می کنند بعد از اهدای خون دچار کم خونی می شوند. در هر واحد خون 225 میلی گرم آهن وجود دارد که در حالت عادی بدن می تواند با تغذیه مناسب این مشکل را برطرف کند. همزمان قرص آهن توسط پزشکان در مراکز اهدای خون داده می شود تا به جبران آهن از دست رفته در اهدا کمک کند.

مشاور امور زنان و خانواده سازمان انتقال خون ایران خاطرنشان کرد: در عین حال توصیه های تغذیه ای نیز برای تسریع در جایگزینی آهن به زنان ارائه می شود. به عنوان مثال، به آنها گفته می شود که بیشتر از غذاهای حاوی آهن استفاده کنند که شامل گوشت، تخم مرغ، حبوبات، سبزیجات برگ سبز مانند کاهو و مغزها مانند بادام است.

باورهای غلط در مورد اهدای خون

آقاسی تصریح کرد: نگرانی دیگری که ممکن است خانم ها را از اهدای خون باز دارد این است که خانم ها فکر می کنند در صورت اهدای خون ممکن است به بیماری عفونی مبتلا شوند که قطعا منتفی است زیرا فرآورده های انتقال خون ایرانی توسط شرکت های اروپایی به طور کامل بررسی می شود. از آنجایی که پلاسمای مازاد آن به شرکت های خارجی ارسال می شود تا به صورت دارو به کشور بازگردانده شود، بنابراین ما ملزم به رعایت استانداردهای جهانی در اهدای خون هستیم و کلیه کیت های انتقال خون استریل هستند.

وی با بیان اینکه هر خانه ای می تواند پایگاه انتقال خون باشد، تاکید کرد: اگر خانمی معتقد باشد که اهدای خون اقدام درستی است، این باور به همسر و فرزندانش منتقل می شود و باورهای غلط اصلاح می شود و از این رو از بانوان دعوت می کنیم. نقش خود را در اهدای خون ایفا کنند. عملکرد خوبی داشته باشد

روند اهدای خون چگونه است؟

مشاور امور زنان و خانواده سازمان انتقال خون ایران درباره روند اهدای خون توضیح داد: هر فردی که به بیمارستان مراجعه می کند با کارت ملی یا کارت شناسایی معتبر ثبت نام می کند و سپس توسط پزشک آموزش دیده مصاحبه و معاینه می شود. . در طول مصاحبه ممکن است پزشک متوجه شود که اهدای خون برای اهداکننده یا گیرنده مضر است و این افراد از اهدای خون منع می‌شوند. افرادی که مورد تایید پزشک قرار می گیرند به سالن خونگیری هدایت می شوند و با رعایت تمامی شرایط استریل کیسه خون دریافت می کنند. پس از پایان فرآیند خونگیری، آزمایشات HIV، هپاتیت B، هپاتیت C و سیفلیس بر روی خون اهدایی انجام می شود. در صورت منفی بودن خون به مراکز درمانی که درخواست خون دارند منتقل می شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا