سلامت خانواده

قبل یا بعد از مسواک زدن از دهانشویه استفاده کنید؟

الهه جعفرزاده: اگر به تازگی استفاده از دهانشویه را شروع کرده اید، ممکن است از خود بپرسید که آیا بهتر است از آن قبل یا بعد از مسواک زدن استفاده کنید. اگرچه دهانشویه جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیست، اما می تواند نقش مهمی در بهداشت دهان و دندان، بوی بد دهان و نفس، از بین بردن پلاک، کاهش خطر پوسیدگی و بیماری های لثه ایفا کند.

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) توضیح می دهد که دهانشویه می تواند به قسمت های خاصی از دهان و دندان هایی که مسواک نمی تواند آنها را تمیز کند نفوذ کند. این می تواند به کاهش خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه کمک کند. در صورت عدم درمان، بیماری لثه می تواند منجر به عوارضی مانند تحلیل لثه و از دست دادن دندان شود، اما استفاده از دهانشویه می تواند به جلوگیری از این آسیب ها کمک کند.

زمان استفاده از دهانشویه

زمان مشخص و دقیقی برای استفاده از دهان شویه وجود ندارد. با این حال، برخی مطالعات استفاده از دهانشویه را پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن توصیه می کنند.

از سوی دیگر، سرویس بهداشت ملی انگلستان (NHS) توصیه می کند که بلافاصله پس از مسواک زدن از دهان شویه استفاده نکنید، زیرا ممکن است فلوراید خمیردندان را از روی دندان پاک کرده و اثر آن را کاهش دهد. این سرویس استفاده از دهانشویه را در ساعات مختلف روز توصیه می کند.

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) همچنین بیان می کند که می توانید بر اساس ترجیح شخصی خود از دهانشویه قبل یا بعد از مسواک زدن استفاده کنید.

با این حال، بر اساس مواد تشکیل دهنده محصول و دستورالعمل های روی برچسب، می توانید مطمئن شوید که چه زمانی بهتر است از دهان شویه استفاده کنید.

نقش دهانشویه در سلامت دندان ها چیست؟

دهانشویه با کنترل پلاک که لایه نازکی از باکتری روی دندان است، سلامت دهان را بهبود می بخشد. هنگامی که پلاک از روی دندان تمیز و پاک نشود، در نهایت به تومور تبدیل می شود. در واقع دهانشویه روند تشکیل پلاک را کند می کند. اما به یاد داشته باشید که استفاده از دهانشویه جایگزین مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن نیست. دندان های خود را دو بار در روز به مدت حداقل دو دقیقه مسواک بزنید تا ذرات غذا و پلاک از بین برود.

قبل یا بعد از مسواک زدن از دهانشویه استفاده کنید؟

همچنین، برای بهبود سلامت دهان و دندان، می توانید:

مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی قند بالا را محدود کنید.

از خوردن تنقلات شیرین مکرر خودداری کنید.

هر سه تا چهار ماه یکبار مسواک خود را عوض کنید.

به طور منظم برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.

منبع: colgate

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا