سلامت خانواده

وبا چیست و چه علائمی دارد؟ + راه های انتقال و راه حل های پیشگیری

به گزارش خبرگزاری ایمنا، وبا یک بیماری حاد و اسهالی است که در اثر عفونت روده با باکتری ایجاد می شود. سم زا ویبریو وبا سرور باکتری وبا که توسط VEPO1 یا O139 ایجاد می شود، معمولاً در آب یا مواد غذایی که توسط مدفوع یک فرد آلوده آلوده شده است، یافت می شود.

این بیماری بیشتر در مکان هایی با تصفیه ناکافی آب، دفع نامناسب و غیربهداشتی مدفوع یا فاضلاب و مناطقی با بهداشت ناکافی بروز می کند و گسترش می یابد. باکتری وبا می تواند در محیط رودخانه های شور و آب های ساحلی نیز زندگی کند.

چگونه یک فرد به بیماری وبا مبتلا می شود؟

رایج ترین راه انتقال این بیماری نوشیدن آب یا خوردن غذای آلوده به باکتری است ویبریو وبا آلودگی دست ها نیز ممکن است باعث انتقال بیماری شود، در شرایط اپیدمی وبا معمولا منبع آلودگی مدفوع فرد مبتلا است که منجر به آلودگی آب یا غذا می شود.

در مناطقی که تصفیه فاضلاب و آب آشامیدنی به خوبی انجام نمی شود، این بیماری می تواند به سرعت گسترش یابد و این بیماری معمولاً از طریق تماس مستقیم فرد به فرد منتقل نمی شود، بنابراین تماس تصادفی با فرد آلوده یک عامل خطر برای ابتلا به این بیماری است. . نیست.

علائم وبا چیست؟

عفونت وبا اغلب خفیف یا بدون علامت است، اما در برخی موارد می تواند با علائم شدید همراه باشد، حدود 75 درصد از افراد آلوده به این میکروب علائم بالینی واضحی ندارند و حدود 20 درصد از آنها اسهال حاد خفیف یا متوسط ​​ناشی از اسهال دارند. . توسط موجودات دیگر قابل تشخیص نیست.

از هر 10 نفری که به وبا مبتلا می شوند، یک نفر دچار علائم شدیدی مانند اسهال آبکی، استفراغ و گرفتگی عضلات پا می شود. در این افراد از دست دادن سریع مایعات بدن منجر به کم آبی بدن و شوک و بدون درمان در عرض چند ساعت منجر به مرگ می شود. اتفاق می افتد

چه مدت پس از ابتلا به وبا علائم بیماری ظاهر می شود؟

دوره کمون این بیماری به این معنی است که فاصله زمانی بین ورود باکتری وبا به بدن و بروز علائم بالینی دو تا سه روز است، اما این زمان می تواند از چند ساعت تا پنج روز طول بکشد.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به وبا هستند؟

وبا به وضعیت سلامتی مربوط می شود، افرادی که از آب آشامیدنی ناسالم استفاده می کنند یا در مناطقی زندگی می کنند که وضعیت بهداشتی آنها نامطلوب است و مدفوع و فاضلاب به صورت غیربهداشتی دفع می شود، بیشترین خطر ابتلا به وبا را دارند.

در صورت ابتلا به وبا چه اقداماتی باید انجام شود؟

در صورت بروز علائم و وجود احتمال ابتلا به وبا، افراد باید فوراً به پزشک مراجعه کنند و از آنجایی که کم آبی می تواند به سرعت اتفاق بیفتد، جایگزینی سریع مایعات ضروری است.

اگر پودر او .R. اگر ORS (ORS) برای تهیه محلول مایع درمانی خوراکی دارید، فوراً مصرف آن را شروع کنید، شروع سریع مصرف مایعات می تواند یک زندگی را نجات دهد. به دریافت مراقبت های پزشکی ادامه دهید و اگر فرد مبتلا به اسهال آبکی حاد شیرخوار باشد، شیردهی توصیه می شود.

چگونه وبا تشخیص داده می شود؟

وبا از طریق آزمایش مدفوع تشخیص داده می شود. برای انجام این آزمایش، نمونه مدفوع یا سواب مقعد تهیه و به آزمایشگاه ارسال می شود، این آزمایش به صورت رایگان در نظام سلامت کشور انجام می شود.

وبا چگونه درمان می شود؟

اساس درمان در بیماری وبا جبران فوری آب و املاح از دست رفته در بدن در اثر اسهال است و در واقع این بیماری را می توان به راحتی و با موفقیت درمان کرد، این بیماران باید محلول مایع درمانی خوراکی را مصرف کنند که شامل حل کردن یک بسته پودر یا. ORS در یک لیتر آب جوشیده خنک تهیه می شود، بسته به درجه کم آبی به مقدار زیاد بنوشید.

بدون دسترسی به مایع درمانی، میزان مرگ و میر در بیماران وبا 30 تا 50 درصد است و با مایع درمانی سریع و مناسب، این میزان به زیر 1 درصد کاهش می یابد. ضد آنتی بیوتیک های مناسب که در صورت نیاز توسط پزشک تجویز می شود، طول مدت بیماری را کوتاه می کند و از شدت بیماری می کاهد، اما به اندازه جبران کمبود آب در بدن، افرادی که از بیماری شدید رنج می برند، اهمیت ندارند. اسهال و استفراغ، به ویژه افرادی که در مناطق مستعد وبا زندگی می کنند. در صورت زنده بودن باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.

راهکارهای پیشگیری از بیماری وبا

برای پیشگیری از این بیماری رعایت نکات زیر ضروری است:

  • از آب آشامیدنی سالم استفاده کنید. (آب لوله کشی تصفیه شده یا آب بطری)
  • در مناطقی که دسترسی به آب تصفیه شده و لوله کشی وجود ندارد و از آب چاه، تانکر و چشمه استفاده می شود، آب را قبل از مصرف بجوشانید یا کلر بزنید.
  • از مصرف یخ غیربهداشتی، غذاها و غذاهای آماده غیربهداشتی، آب میوه ها و نوشیدنی های عرضه شده در خارج از منزل و به ویژه غذاهای عرضه شده توسط دستفروشان خیابانی خودداری کنید.
  • از شنا در رودخانه ها، نهرها یا استخرهای آلوده خودداری کنید.
  • میوه ها و سبزیجات را قبل از استفاده بشویید و ضد عفونی کنید.
  • برای اطمینان از سلامت غذا از مصرف آن کاملاً پرهیز کنید و از مصرف غذاهای خام یا نیم پز خودداری کنید.
  • غذایی را که قبلاً پخته اید قبل از مصرف آن را کاملاً گرم کنید.
  • از ظروف و ظروف تمیز شسته شده با آب تمیز و بهداشتی استفاده کنید.
  • قبل از تهیه، توزیع و خوردن غذا و قبل از دادن غذا یا شیر به کودک دست ها را با آب و صابون بشویید.
  • مواد غذایی را در یخچال نگهداری کنید و از قرار گرفتن غذا در معرض مگس ها و سایر آلاینده ها خودداری کنید.
  • غذا و آب سالم همراه خود داشته باشید یا از نوشیدنی ها و مواد غذایی ایمن بسته بندی شده استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا