سلامت خانواده

چه کسانی بیشتر در معرض گرمازدگی هستند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، افشین امینی با بیان اینکه با گرم شدن هوا شرایط فیزیولوژیکی بدن تغییر می کند، اظهار داشت: برای گرمازدگی، کم آبی، فعالیت مداوم، مصرف برخی داروها لزوماً نباید در معرض گرمای مداوم قرار بگیرید. و در عین حال گرم شدن هوا می تواند منجر به گرمازدگی شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هشدار داد: افرادی که دائماً فعال هستند یا از بیماری های مزمن رنج می برند و دارو مصرف می کنند برای جلوگیری از گرمازدگی و ابتلا به عوارض ناشی از آن از مایعات فراوان استفاده کنند.

امینی توصیه کرد: در فصل گرما حتی الامکان از لباس هایی استفاده کنید که گردش هوا را تسهیل می کند و از پوشیدن لباس هایی با الیاف نایلون خودداری کنید تا گرمای هوا به راحتی دفع شود.

وی گفت: اگر در گرمای زیاد بدن شما کمتر از حد معمول عرق می کند، باید در مدت معینی که در معرض گرما قرار می گیرید، یا اگر از داروی خاصی استفاده می کنید و شاید در مسافرت هستید، دست و صورت خود را با آب بشویید. شما به هر دلیلی نمی توانید مایعات کافی بنوشید، حتما پزشک خود را در این مورد مطلع کنید.

متخصص فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بیماران کلیوی، افراد مبتلا به دیابت، بیماری های قلبی، سالمندان و کسانی که تنظیم دمای بدنشان مشکل دارد، بیشتر در معرض گرمازدگی هستند، ادامه داد: ضعف و بی حالی. تشنگی و گاهی از دست دادن هوشیاری و گیجی از جمله علائم گرمازدگی است.

امینی افزود: اگر در گرمای شدید به فردی گیج و بی حال برخورد کردید یا بیهوش بود دمای بدن او را کاهش دهید و اگر فرد بیدار است و حالت تهوع و استفراغ نداشت به او مایعات خنک بدهید و در مواقعی. جایی که اگر بیمار هستید، بدن خود را با حوله گرم کنید ولرم خنک شوید و هرگز سعی نکنید یکباره دمای بدن را با آب سرد کاهش دهید.

وی ادامه داد: پس از انجام اقدامات ذکر شده برای فرد مبتلا به گرمازدگی، او را به آرامی بادبزن زده و با دستمال مرطوب دمای بدن را پایین بیاورید.

امینی تاکید کرد: در صورت از دست دادن هوشیاری فردی که دچار گرمازدگی می شود، به او غذا و نوشیدنی ندهید، بیمار را به پهلو بخوابانید، با اورژانس تماس بگیرید و از اقدامات خودسرانه خودداری کنید.

متخصص اورژانس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه اقدامات درمانی تخصصی در زنجیره زندگی مورد تاکید است، افزود: در صورت مواجهه با فردی که دچار گرمازدگی شده است با اورژانس تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا