سلامت خانواده

واکسن زونا خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

سلامت جو به نقل از دارو نت، دکتر.شیوانا ترازومدیر تحقیقات آلزایمر در بریتانیا می گوید: زوال عقل بخشی اجتناب ناپذیر از پیری نیست، بلکه ناشی از بیماری هایی مانند آلزایمر است. یافتن راه های جدید برای کاهش ریسک آزمایش برای این بیماری ها در افراد حیاتی است. این تحقیق که بر روی گروه زیادی از افراد انجام شده است نشان می دهد افرادی که این واکسن را دریافت می کنند زونا ممکن است خطری دریافت کنند آزمایش تا آنها را به زوال عقل کاهش دهد.”

به طور کلی، این مطالعه شش ساله نشان داد افرادی که واکسن‌های نوترکیب جدیدتر را دریافت کرده‌اند زونا 17 درصد زمان بیشتری در زندگی خود بدون هیچ گونه تشخیص زوال عقل دریافت کردند.

ترازو او می‌گوید: «مشخص نیست که واکسن چگونه خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد، یا اینکه آیا واکسن مستقیماً خطر زوال عقل را کاهش می‌دهد یا اینکه آیا عامل دیگری در آن نقش دارد یا خیر. بنابراین، مطالعه بیشتر این اثر ظاهری مهم خواهد بود.”

وی خاطرنشان کرد: در عصر واکسن های زنده علیه زونا شواهدی وجود داشت که نشان می‌داد واکسن زنده می‌تواند خطرآفرین باشد آزمایش برای کاهش آلزایمر.”

اما در سال 2017، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی شروع به تغییر از استفاده از واکسن های زنده به واکسن های نوترکیب جدید کردند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده اکنون توصیه می کند که همه افراد 50 ساله یا بالاتر برای پیشگیری از زونا و عوارض ناشی از این بیماری، واکسن زونا برای دریافت

در مطالعه جدید، محققان بریتانیایی به رهبری ماکسیم تاکوتاز دانشگاه آکسفورد، داده های ایالات متحده در مورد حدود 208000 نفر که اولین دوز واکسن خود را علیه زونا بین سال های 2014 و 2020 دریافت و پیگیری شد.

در طی آن دوره زمانی، حدود نیمی از واکسن زنده قدیمی دریافت کردند، در حالی که نیمی دیگر واکسن نوترکیب را دریافت کردند.

شش سال پس از واکسیناسیون، افرادی که واکسن نوترکیب را دریافت کردند، 17 درصد بیشتر بدون تشخیص زوال عقل زندگی کردند، که به معنای 164 روز بیشتر بدون تشخیص زوال عقل در افرادی بود که متعاقباً تحت تأثیر قرار گرفتند.

این تحقیق همچنین نشان داد که این مزیت در زنان تا حدودی بیشتر از مردان بود (حدود 9 درصد).

این اثر نیز مختص واکسن است زونا اینطور به نظر می رسید، زیرا دو واکسن دیگر که اغلب به افراد مسن داده می شود، واکسن آنفولانزا و واکسن Tdap (کزاز، دیفتری و سیاه سرفه)، این مزیت محافظتی عصبی را نشان ندادند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا