سلامت خانواده

چه غذاهایی برای بیماران سنگ کلیه مجاز یا غیر مجاز است؟

پیمان صالحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وجود خون در ادرار، حالت تهوع، لرز، تب، تکرر ادرار و تغییر رنگ یا … بوی بد وجود ادرار می تواند یکی از علائم مبتلایان به سنگ کلیه باشد، اظهار کرد: به طور کلی افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند باید مصرف آب و مایعات خود را افزایش دهند، زیرا مصرف مایعات کافی منجر به رقیق شدن آن می شود. ادرار و در نهایت از تشکیل سنگ جلوگیری می شود.

وی با اشاره به اینکه حداقل 50 درصد مایعات دریافتی بدن در طول روز باید آب باشد، افزود: دریافت کلسیم در بیماران مبتلا به سنگ های کلسیمی باید کنترل شود، زیرا گاهی اوقات سنگ ها اگزالات یا اگزالات کلسیم به دلیل کمبود کلسیم کافی در دستگاه گوارش تشکیل می شود.

فوق تخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری تصریح کرد: افراد برای دریافت کلسیم می توانند از رژیم غذایی حاوی شیر و لبنیات از جمله ماست و پنیر استفاده کنند و در نظر داشته باشند که کلسیم موجود در لبنیات معمولاً به راحتی جذب می شود اما به طور کلی برگ سبز. سبزیجات حاوی مقادیر مشخصی کلسیم هستند و با توجه به اینکه سایر مواد تشکیل دهنده آنها توانایی جذب کلسیم را در بدن کاهش می دهند، توانایی جذب کلسیم سبزیجات برگ سبز کمتر از لبنیات است.

صالحی ادامه داد: افراد مبتلا به سنگ کلیه نباید بیش از 60 میلی گرم مصرف کنند اگزالات از رژیم غذایی خود دریافت کنید، بنابراین باید غذاهای حاوی مقادیر زیاد یا متوسط ​​مصرف کنید اگزالات آنها را کاهش داده و از رژیم غذایی خود حذف کنید، از جمله غذاهای حاوی اگزالات ریواس، توت فرنگی، شکلات، آجیل، چای، چغندر، سبوس گندم و اسفناج را می توان نام برد.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند از مصرف غذاهای فرآوری شده که قند اضافی به آن اضافه می شود پرهیز کنند، گفت: این افراد نیز باید از مصرف قند اضافی در تهیه غذا خودداری کنند و از مصرف انواع شیرینی جات استفاده کنند. آنها را تهیه کرده و انواع شربت ها را محدود کنید.

یک فوق تخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه رژیم های غذایی حاوی مقادیر زیادی پروتئین حیوانی می تواند در ایجاد سنگ کلیه موثر باشد، خاطرنشان کرد: با دریافت ویتامین C توسط بدن، اگزالات بنابراین مصرف مکمل های ویتامین C زمانی تولید می شود که نظر پزشک بر کاهش آن باشد اگزالات در رژیم غذایی است، نباید انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا