علمی و فناوری

محققان ایرانی هیدروژل چسبنده برای نجات جان انسان ابداع کردند

به گزارش گروه علمی ـ فناوری خبرگزاری سلامت (سلامت جو)فیستول انتروکوتانئوس (ECF) یا فیستول گوارشی یک وضعیت پزشکی جدی است که در آن یک ارتباط غیر طبیعی بین دستگاه گوارش و پوست ایجاد می‌شود.

ECF اغلب نتیجه عوارض جراحی مانند انتروتومی از دست رفته یا نشت آناستوموز است. نشت مداوم محتویات روده و مدفوع از محل فیستول منجر به تجزیه پوست و افزایش خطر عفونت می شود. علیرغم پیشرفت در تکنیک های جراحی و مدیریت بیمار، ECF همچنان منجر به مرگ و میر بالای 15 تا 20 درصد می شود، علاوه بر عوارض ناتوان کننده.

در این راستا به یک روش ساده و موثر برای تعمیر EFC نیاز است. هیدروژل های تزریقی، همراه با خواص مکانیکی قوی و نفوذ یا تکثیر سلولی، پتانسیل مسدود کردن و بازیابی ECF را دارند.

به همین دلیل، گروهی از محققین با همکاری فاطمه ذهتابی، ریحانه حق نیاز، صفورا خسروی و دانیا خرسندی یک هیدروژل چسبنده نانومهندسی تزریقی (INAH) متشکل از یک نانو سیلیکات مصنوعی اختراع کردند.

این هیدروژل با استفاده از روش تزریق همزمان به سرعت تحت پیوند متقابل قرار می گیرد و در نتیجه ماتریسی با خواص مکانیکی و چسبندگی بهبود یافته ایجاد می شود. INAH توانایی انعقاد خون قابل توجهی را نشان می دهد و با فیبروبلاست ها سازگار است.

خواص چسبندگی هیدروژل در مدل‌های چسبندگی خارج از بدن با پوست و شریان‌ها نشان داده شد، و مشخص شد که ثبات حجم در محیط داخلی هیدراته، حفظ چسبندگی قوی را تسهیل می‌کند. نتایج تحقیق نشان می دهد که INAH توسعه یافته پتانسیل بالایی برای تعمیر و بهبود EFC دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا