سلامت خانواده

اولویت وزارت بهداشت در دولت چهاردهم/ دولت دست از تصدی گری بردارد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود فاضل با عنوان این مطلب که حوزه سلامت حوزه جداگانه ای نیست و تصمیمات و اقدامات سایر حوزه ها بر آن تأثیر مستقیم دارد، افزود: امروزه اگر محیط زیست کارایی نداشته باشد. به درستی؛ بار بیماری های ناشی از مشکلات زیست محیطی به وزارت بهداشت منتقل می شود. اگر وزارت راه در حوزه ایمنی راه ها خوب عمل نکند، بار درمان است تروماها ناشی از تصادفات جاده ای بر دوش حوزه درمان سنگین خواهد بود. اگر مسائل اقتصادی به درستی مدیریت نشود، تنش های روحی و عصبی بر دوش وزارت بهداشت خواهد بود.

وی وضعیت دارو در کشور را آشفته دانست و گفت: 60 تلاش نقدینگی در تولید دارو کم نیست. استهلاک و فرسودگی ماشین آلات، عدم پوشش بیمه ای بسیاری از داروها و … چالش های بزرگی در حوزه پزشکی است که برای رفع آنها نیاز به برنامه ریزی دارد. کوچک و مدیریت بسیار قوی است.

فاضل با اشاره به موضوع افزایش پذیرش دانشجویان پزشکی بدون فراهم آوردن زیرساخت های لازم، گفت: نتیجه چنین اقداماتی چیزی جز به خطر انداختن سلامت مردم نیست.

وی افزود: 4 رکن نظام سلامت شامل وزارت بهداشت، فرهنگستان ملی علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس طی نامه ای خواستار طرح افزایش پزشکی شدند. ظرفیت از دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی حذف شود. به خطرات و مضرات افزایش پذیرش دانشجو بدون ایجاد زیرساخت اشاره کردیم، اما متاسفانه مورد بی توجهی قرار گرفت. نتیجه این اقدامات چیزی جز تحمیل هزینه های بیشتر به نظام سلامت نخواهد بود.

فاضل همچنین به مشکل کمبود دارو اشاره کرد و گفت: در بسیاری از موارد تجویز منطقی دارو انجام می شود اما با کمبود و نبود دارو چه می توان کرد. وقتی بیمار بین داروخانه ها سرگردان می شود و بدون داروی لازم نزد پزشک می رود، پزشک چه باید بکند؟ علاوه بر این، مشکلات معیشتی و اقتصادی بیمار نیز باید مورد توجه پزشک قرار گیرد. بنابراین اجبار محیطی در این زمینه بسیار مؤثر است.

وی با اشاره به سیاست های کلی ابلاغی رهبری در حوزه سلامت در سال 1392، افزود: در این سند مهم، نظام سلامت به وزارت بهداشت سپرده شده است، اما این به تنهایی به معنای اختیارات کامل نیست؛ بلکه در این سند مهم، نظام سلامت به وزارت بهداشت واگذار شده است. بلکه محوریت مدیریت حوزه سلامت است و همانطور که اشاره کردم همه وزارتخانه ها و همه هیات های دولتی باید دست به دست هم بدهند تا نظام سلامت ما به اهداف خود برسد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی در پایان با اشاره به اهمیت نقش وزارت بهداشت و دولت در حوزه سلامت در کشور گفت: اگر دولت بخواهد سلامت را تامین کند. جامعه و در این مسیر موفق باشد، از امانتداری دست بردارد و به عنوان متولی عمل کند. تا بتواند به اهداف مورد نظر دست یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا