بهداشت و درمان

ایدز سال گذشته در هر دقیقه جان یک نفر را گرفت

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، این داده ها نشان می دهد که اگرچه پیشرفت هایی برای پایان دادن به اپیدمی جهانی ایدز در حال انجام است و سرعت پیشرفت آن کاهش یافته است، در عین حال بودجه برای مقابله با آن نیز کاهش یافته است. کاهش و آلودگی های جدید در چهار منطقه شامل اروپای شرقی، آسیای مرکزی و آمریکای لاتین و بخش هایی از خاورمیانه و شمال آفریقا رو به افزایش است.

بر اساس گزارش UNAIDS، آژانس سازمان ملل متحد که تلاش‌های جهانی برای پایان دادن به این بیماری را رهبری می‌کند، تخمین زده می‌شود که در سال 2023 حدود 630000 نفر بر اثر بیماری‌های مرتبط با ایدز خواهند مرد که نسبت به 21 میلیون مرگ در سال 2004 کاهش قابل توجهی دارد.

اما این رقم جدید بیش از دو برابر هدف تعیین شده برای سال 2025 است، یعنی کمتر از 250000 مرگ و میر.

این گزارش می گوید نابرابری جنسیتی خطرات را برای دختران و زنان در کشورهای مختلف افزایش می دهد و به نرخ بسیار بالای عفونت HIV در میان نوجوانان و زنان جوان در برخی از مناطق آفریقا اشاره می کند.

این گزارش همچنین می گوید که نسبت عفونت های جدید در سطح جهان در جوامع حاشیه نشینی که با محرومیت و تبعیض مواجه هستند از 45 درصد در سال 2010 به 55 درصد در سال 2023 افزایش خواهد یافت.

وینی بیانیما، مدیر اجرایی UNAIDS، گفت: رهبران جهان متعهد شدند که تا سال 2030 به اپیدمی ایدز به عنوان تهدیدی برای سلامت عمومی پایان دهند. آنها تنها در صورتی می توانند به وعده خود عمل کنند که مطمئن شوند ابزار، دانش و منابع لازم برای پاسخگویی به آن را دارند. و با HIV مقابله کنید.

به عنوان بخشی از این تعهد، رهبران جهان قول داده اند تا سال 2025 تعداد عفونت های جدید HIV را به کمتر از 370000 نفر در سال کاهش دهند، اما این گزارش می گوید که تا سال 2023، تعداد مبتلایان جدید به بیش از 1.3 میلیون نفر خواهد رسید. بیش از سه بار بوده است.

این گزارش همچنین می گوید که در سال گذشته، از بین 39.9 میلیون نفر مبتلا به HIV در سراسر جهان، 86 درصد از وضعیت خود آگاه بودند، 77 درصد به درمان دسترسی داشتند و این ویروس در 72 درصد کنترل شد.

به گزارش یورونیوز، سزار نونس، مدیر دفتر UNAIDS در نیویورک در یک کنفرانس خبری گفت: پیشرفت هایی در زمینه درمان HIV و تزریقاتی که می توانند به مدت 6 ماه در بدن باقی بمانند، انجام شده است، اما هزینه سالانه دو دوز مصرف می شود. 40000 دلار است که برای همه افراد است. این ویروس برای همه غیر از ثروتمندترین افراد قابل دسترس است.

او گفت که UNAIDS از سازنده دارو خواسته است تا آن را با هزینه کمتر در اختیار کشورهای کم درآمد و متوسط ​​قرار دهد. به گفته این مقام ارشد سازمان ملل، قرار است در بیست و پنجمین کنفرانس بین المللی ایدز که در مونیخ برگزار می شود، این موضوع مطرح شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا