علمی و فناوری

دستاورد جهانی متخصصان ایرانی در هوش مصنوعی و داده‌کاوی

به گزارش گروه علمی ـ فناوری خبرگزاری سلامت (سلامت جو)متخصصان برجسته هوش مصنوعی کشورمان موفق به ثبت فناوری داده کاوی جهانی شدند که قابلیت پردازش و تحلیل به 153 زبان زنده دنیا را دارد. این دستاورد چشمگیر ایران را در موقعیت ممتازی در زمینه هوش مصنوعی و فناوری داده کاوی قرار داده است.

حسین صادقی کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و از اعضای انجمن آموزش مهندسی ایران در تشریح این محصول نوآورانه گفت: این نرم افزار شامل چهار ماژول اصلی است که تمامی مراحل تحلیل داده ها را به صورت خودکار انجام می دهد. ابتدا، ماژول جمع آوری داده ها، اطلاعات مربوطه را از پلتفرم های آنلاین مختلف با استفاده از تکنیک های پیشرفته وب کاوی جمع آوری می کند. سپس ماژول پردازش داده این اطلاعات را پاک کرده و آن را به یک قالب قابل تحلیل تبدیل می کند. پس از آن، ماژول تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی داده ها را با استفاده از الگوریتم های پیچیده بررسی می کند و الگوها و روندهای موجود را شناسایی می کند. در نهایت، ماژول Results Presentation تجزیه و تحلیل را در قالب بولتن های سفارشی در صورت نیاز ارائه می دهد.

محبوبه بهادرپور، مهندس توسعه نرم افزار نیز با تاکید بر چالش های موجود در پردازش داده های بزرگ و متنوع اظهار داشت: ایده اولیه این نرم افزار در سال 1392 با هدف تولید نرم افزاری هوشمند شکل گرفت که بتواند به طور دقیق با حجم عظیمی از داده ها مقابله کند. اخبار در فضای مجازی و سریع باش تجزیه و تحلیل داده های شبکه های اجتماعی و خبرگزاری های آنلاین بسیار زمان بر و نیازمند مداخله انسانی بود که به دلیل پیچیدگی و حجم زیاد داده ها، احتمال خطا و عدم دقت در نتایج بالا بود. روش های قدیمی قادر به درک دقیق تعاملات و روندهای پیچیده در این داده ها نبودند. از این رو ابتدا نسخه بومی نرم افزار در سال های 1998-1995 ارائه شد و سرانجام پس از 10 سال تلاش و تحقیق مستمر، این نرم افزار ایرانی در اداره جهانی مالکیت معنوی (WIPO) به ثبت رسید.

صادقی به ویژگی های منحصر به فرد این سامانه اشاره کرد و افزود: این نرم افزار با بهره گیری از پردازش ابری و حلقه بازخورد هوشمند، توانایی یادگیری مستمر و بهبود معیارهای جمع آوری و تحلیل داده ها را دارد. این ویژگی دقت و مقیاس پذیری نرم افزار را برای پردازش حجم زیادی از داده ها بدون توجه به زبان افزایش می دهد.

سازندگان این نرم افزار همچنین درباره برنامه های آینده خود برای گسترش قابلیت های این نرم افزار توضیح دادند: در حال حاضر در حال توسعه ماژول هایی برای تجزیه و تحلیل داده های چند رسانه ای بدون ساختار مانند تصویر و صدا هستیم تا بتوانیم ابعاد جدیدی به این سیستم و امکان بررسی محتوای چند رسانه ای و استخراج اطلاعات. ارائه فایل های صوتی و تصویری

عرضه جهانی این محصول دانش بنیان نشان از توان فنی و علمی متخصصان ایرانی در حوزه هوش مصنوعی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا