بهداشت و درمان

آنچه باید از ویروس کُشنده «نیپا» بدانیم/ آیا همه‌گیر می‌شود

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، علیرضا ناجی گفت: نیپا یک ویروس مشترک بین انسان و حیوان است. این بدان معنی است که می تواند از حیوانات به انسان منتقل شود. فرد ممکن است از طریق تماس مستقیم با حیوانات آلوده، مایعات بدن آنها یا پس از خوردن غذا و میوه های آلوده به ادرار یا بزاق خفاش های آلوده به این ویروس مبتلا شود.

وی در ادامه درباره احتمال اپیدمی ویروس نیپا اظهار داشت: بر اساس گمانه زنی های من و نظر من، ویروس نیپا به دلیل ویژگی های متعددی قابلیت همه گیری را دارد. راه انتقال انسان به انسان از طریق تماس نزدیک، قطرات تنفسی و احتمالاً از طریق سطوح آلوده، وجود مخازن حیوانات (خفاش های میوه خوار مخزن طبیعی این ویروس هستند)، از طریق تماس مستقیم با خفاش های آلوده یا ترشحات آنها است. ، یا غیر مستقیم از طریق هاست. عواملی مانند خوک ها، عدم دسترسی به واکسن و درمان های موثر ضد ویروسی، سفرهای سریع به نقاط مختلف جهان و عوامل محیطی مانند جنگل زدایی و تخریب زیستگاه ها و تجاوز انسان به حیات وحش از جمله عواملی هستند که می توانند در احتمال اپیدمی ویروس نیپا نقش داشته باشند.

چه عواملی می تواند از اپیدمی نیپا جلوگیری کند؟

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: البته موانعی وجود دارد که احتمال شیوع ویروس نیپا را در مقایسه با سایر پاتوژن ها مانند آنفولانزا یا سارس-2 که عامل کووید-19 است، کمتر می کند. تجربه اقدامات پیشگیرانه و کنترل شیوع بیماری در موارد قبلی از طریق مداخلات بهداشت عمومی، قرنطینه، ردیابی تماس و کنترل عفونت عمومی، محدودیت جغرافیایی بیماری به جنوب و جنوب شرق آسیا و پویایی انتقال و انتشار کمتر از ویروس‌های موجود در هوا از جمله این موارد است. این موانع است.

به گفته ناجی، اگرچه نرخ بالای مرگ و میر (40 تا 75 درصد) یک نگرانی جدی برای سلامت عمومی است، اما گسترش بیشتر این بیماری به دلیل از دست دادن میزبان ویروس تا حدودی مشکوک است.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در حالی که ویروس نیپا دارای ویژگی هایی است که به طور بالقوه می تواند منجر به اپیدمی شود، اقدامات موثر بهداشت عمومی، محدودیت های جغرافیایی و ماهیت انتقال آن، احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد. رویداد رخ می دهد در مقیاس جهانی کاهش می یابد. با این وجود، نظارت مستمر، تحقیق در مورد تنوع ژنتیکی و تغییر پاتوژنز ویروس و آمادگی برای کاهش خطر بیماری در سراسر جهان بسیار مهم است.

آیا ارتباطی بین کووید 19، ویروس دنگی و نیپا وجود دارد؟

وی در خصوص ارتباط نیپا با کووید 19 و شیوع اخیر تب دنگی گفت: این سه ویروس منشأ اتیولوژیک جداگانه ای دارند و از نظر ویژگی های اپیدمیولوژیک و راه های انتقال متفاوت هستند. اگرچه محدودیت های اعمال شده در چند سال اخیر در دوران کووید-19 رفتار اپیدمیولوژیک عفونت ها را تغییر داده و در برخی موارد حساسیت به عفونت ها را افزایش داده است، تغییرات محیطی، سفر و حمل و نقل مدرن جهانی، ضعف در ساختار سیستم های بهداشتی در جهان، عوامل عوامل مختلفی بر پویایی این بیماری ها تأثیر می گذارد.

ناجی گفت: باید در نظر داشت که شیوع اخیر این بیماری در بنگلادش و هند شیوع بالایی نداشته و به عنوان مثال در هند به صورت منفرد رخ داده است و تمامی موارد شیوع با اعمال عفونت کنترل شده است. اقدامات کنترلی با اقدامات سریع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا