علمی و فناوری

کندشدن سرعت هسته زمین به دلیل میدان مغناطیسی داخل آن

به گزارش گروه علمی ـ فناوری خبرگزاری سلامت (سلامت جو)علیرضا بیات در رابطه با خبر کاهش سرعت هسته زمین گفت: این خبر حاکی از تحقیقات جدیدی است که در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انجام شده است. در این تحقیق ذکر شده است که هسته داخلی زمین با توجه به اندازه گیری های انجام شده در چند سال اخیر از سال 2010 از سرعت کمتری نسبت به سطح زمین برخوردار است.

وی افزود: همانطور که می دانید زمین از سه قسمت اصلی پوسته، گوشته و هسته و هسته از دو قسمت هسته داخلی و خارجی تشکیل شده است. هر بخش با توجه به مواد تشکیل دهنده دارای دمای متفاوتی است.

این کارشناس نجوم خاطرنشان کرد: آنچه تاکنون رخ داده است، با توجه به الگوهایی که از قبل در نظر گرفته شده و با اندازه گیری های انجام شده از فعالیت زلزله در دهه 90 همراه با آزمایش های هسته ای تا سال 2023، به این نتیجه رسیده است که هسته داخلی زمین کاهش می یابد. سرعت مواجه شده است. کاهش سرعت هسته زمین می تواند طول روز را حدود یک هزارم ثانیه افزایش دهد.

وی بیان کرد: ما آثار مختلفی داریم که مقدار شب و روز را تغییر می دهد که یکی از آنها تأثیرات ماه است. هر چه ماه به زمین نزدیکتر باشد، چرخش زمین کندتر می شود و ماه سریعتر دور می شود. چند میلیون سال پیش، زمانی که ماه به زمین نزدیکتر بود، حداقل طول روز و شب زمین 12 ساعت و گاهی کمتر بود.

بیات با اشاره به اینکه با گذشت سال ها و افزایش فاصله ماه از زمین، طول شبانه روز تغییر کرده است، تصریح کرد: همه موارد نشان می دهد که هسته داخلی زمین به دلیل وجود میدان مغناطیسی که درون آن فلز مایع باعث تشکیل این میدان شده است. باعث کاهش سرعت آن نسبت به سطح زمین شده است.

منبع: ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا