اخبار سلامت

آن چه باید درباره “قوز قرنیه” بدانید

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، اصغر دوستدار درباره ویژگی های قرنیه گفت: قرنیه طبیعی مانند شیشه ساعت شفاف، کروی و منظم است و در جلوی عنبیه چشم قرار دارد و با یک شیشه پوشیده شده است. لایه اشک

وی ضخامت قرنیه طبیعی را 500 تا 550 میکرون و دارای پنج لایه عنوان کرد و افزود: نور با عبور از قرنیه به لایه حساس چشم (شبکیه) می رسد تا تصویر واضحی روی آن ایجاد شود. در قوز قرنیه قرنیه حالت صاف، منظم و کروی خود را از دست می دهد و برآمده می شود و لایه های آن نازک می شود و نور به طور نامنظم از آن عبور می کند و تصویری تار، نامشخص و سایه دار روی شبکیه ایجاد می شود. به خصوص در شرایط نور کم و تاریک که مردمک چشم گشاد می شود، تاری تصویر افزایش می یابد و حتی در شب نیز فرد قادر به رانندگی نخواهد بود.

استادیار اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: عوامل مختلفی باعث ایجاد قوز قرنیه می شود که یکی از آنها مالش مداوم چشم ها به ویژه در دوران بلوغ است، توصیه می شود افراد از مالش چشم خودداری کنند و در صورت لزوم چشم ها را با آب سرد بشویند. .

وی افزود: تنها راه پیشگیری از پیشرفت قوز قرنیه، جراحی “کراس لینکینگ” است که توسط همکاران چشم پزشک انجام می شود و توصیه می شود کودکان سالانه معاینه کامل چشم انجام دهند.

دوستدار تاکید کرد: روش های مختلفی برای اصلاح دید در قوز قرنیه وجود دارد که اولین و ساده ترین روش آن اصلاح بینایی با عینک مناسب و روش دوم استفاده از لنزهای نرم و مخصوص است. در صورت عدم اصلاح دید کافی با لنزهای نرم، لنزهای سخت قرنیه توصیه می شود.

دبیر اجرایی بیست و ششمین کنگره بینایی سنجی افزود: جدیدترین روش اصلاح بینایی در افراد مبتلا به قوز قرنیه استفاده از لنز سخت اسکلرال مینی است که هیچ تماسی با قرنیه چشم ندارد و بینایی را بسیار بهتر از یک لنز اصلاح می کند. لنز قرنیه سخت، و راحت است. فراهم می کند، این لنز باید به طور دقیق نصب شده و توسط اپتومتریست های مجرب تجویز شود.

به گفته وی بیست و ششمین کنگره بینایی سنجی ایران از 17 تا 19 مرداد 1403 در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا