سلامت خانواده

نیروی انسانی، مهمترین چالش انتقال خون در اصفهان / استان در صدر تولید گلبول های قرمز پرتودهی شده

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کیان دهراب پور امروز – دوشنبه 17 مرداد – در نشست خبری انتقال خون در استان اصفهان با بیان اینکه این استان از نظر متخصصان انتقال خون یکی از پیشتازان کشور است، گفت: 18 مرداد ماه است. پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون کشور. این روز به عنوان روز ملی اهدای خون نامگذاری شده است.

وی افزود: خون مایع حیات است و تاکنون با همه پیشرفت های صورت گرفته در علوم مختلف، مایعی جایگزین خون کشف نشده است و این مایع حیاتبخش همچنان از طریق افراد دیگر به دست نیازمندان به خون و فرآورده های خونی می رسد. و این اهمیت سازمان انتقال خون است.» آشکار می کند

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان بیان کرد: اداره کل انتقال خون استان اصفهان در حال حاضر 11 پایگاه اهدای خون دارد که از این تعداد دو مرکز در شهرستان اصفهان ایجاد شده است که وظیفه تهیه، تامین و توزیع خون را بر عهده دارند. محصولات

دهراب پور با اشاره به وجود 63 مرکز درمانی در استان اصفهان و نیاز روزانه آنها به فرآورده های خونی، ادامه داد: هزار و 203 بیمار تالاسمی ماژور در استان وجود دارد که از این تعداد 865 نفر هر دو هفته دو واحد گلبول قرمز بسته بندی شده دریافت می کنند. و بیش از 1100 بیمار هموفیلی در استان زندگی می کنند که باید نیازهای آنها برطرف شود.

وی با بیان اینکه هیچ جراحی در هیچ مرکز درمانی از تیغ جراحی استفاده نمی کند، مگر اینکه از بانک خون بیمارستان مطمئن باشد، گفت: پرمصرف ترین فرآورده های خونی استان به ترتیب شامل گلبول های قرمز، پلاکت و پلاسما است.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان افزود: زیرساخت های انتقال خون استان اصفهان برای نیاز مراکز درمانی این استان مناسب نیست، حدود 180 نفر جمعیت داریم و این در صورتی است که در حداقل نیاز به 50 نیروی انسانی بیشتر داشته باشیم. شرایط

دهراب پور با بیان اینکه معطلی مردم در پایگاه اهدای خون خواجو نیز به دلیل زیرساخت های نامناسب این اداره کل است، افزود: با کمک یک انجمن خیریه در حال توسعه فضای فیزیکی اهدای خون در اصفهان هستیم و هم اکنون احداث دو مرکز اهدای خون در نظر گرفته شده است. حذف تمرکز از مرکز اهدای خون خواجو است.

وی با اشاره به اینکه مهمترین چالش انتقال خون در استان اصفهان کمبود نیروی انسانی متخصص و عدم عملکرد متناسب با تعداد پرسنل است، خاطرنشان کرد: ما با افزایش عرضه محصولات مواجه خواهیم شد و قطعا تامین این تعداد محصول نیازمند تامین نیروی انسانی است.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان ادامه داد: چالش دوم این اداره کل فضای فیزیکی بود که البته به لطف خیرین قابل حل است و قدم هایی در این زمینه برداشته شده است. همچنین اعتبارات هزینه ای سومین چالش این اداره کل است.

دهراب پور با بیان اینکه از هر سه نفر یک نفر تا پایان عمر خود نیاز به فرآورده های خونی دارد، گفت: حداقل 1700 استاندارد برای فرآورده های خونی رعایت می شود و هر فرآورده در شرایط خاص خود نگهداری می شود.

وی با اشاره به برگزاری بیش از 30 کلاس آموزشی حفظ فرآورده های خونی در مراکز بهداشتی درمانی استان افزود: 185 هزار و 230 نفر در سال 1402 از مراکز اهدای خون استان بازدید کردند که از این تعداد 147 هزار و 442 نفر موفق شدند اهدای خون از خون اهدایی این افراد 101 هزار و 189 فرآورده گلبول قرمز کم است لکوسیت تولید می شود.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان افزود: استان اصفهان با تولید 2 هزار و 664 واحد گلبول قرمز پرتودهی شده در راس کشور قرار دارد و در سال 1402 برای هر پرسنل 800 نمونه خون گرفته شد. طبق آمار ثبت شده استان اصفهان در سال 1402 حتی یک واحد خون از استان های دیگر دریافت نکرده است و این به دلیل وجود و فعالیت مردم این استان بوده است.

دهراب پور با بیان اینکه یک سوم محصولات استان در بیمارستان سیدالشهدا مصرف می شود و بیشتر بیماران این مرکز از سایر استان ها هستند، تصریح کرد: در سال 1402 شاهد افزایش 7.4 درصدی اهدای خون و 55.82 نفر بوده ایم. تعداد افرادی که خون اهدا می کنند درصد اهداکنندگان مستمر 14.99 درصد اهداکنندگان بار اول و 29.1 درصد اهداکنندگان جانباز بوده است.

وی شاخص اهدای خون زنان را در سال 1402 معادل 3.51 درصد عنوان کرد که نسبت به میانگین کشوری که معادل 4.6 درصد است کمتر است و ادامه داد: سال 1402 با درصد 19.47 36 تا 40 سال بوده است. . همچنین طی چهار ماهه نخست امسال 53 هزار و 413 نفر موفق به اهدای خون شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10.71 درصد افزایش داشته است. است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا