اخبار سلامت

ابتلای بیش از 152 نفر در کشور به تب دنگی/ اسامی شهرهای آلوده

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، بررسی آخرین شیوع بیماری تب دنگی در کشور نشان می دهد که بر اساس گزارش های سیستم مراقبت سندرمی کنونی کشور از ابتدای سال 1403 تا 17 مرداد بالغ بر 152 مورد موارد مثبت تب دنگی تشخیص داده شده است.

تب دنگی یا تب استخوان شکن یک بیماری منتقله از طریق پشه است که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان رخ می دهد. این بیماری از طریق نیش پشه ای به نام Aedes منتقل می شود. هنگامی که پشه آئدس فردی را که به ویروس دنگی آلوده شده است نیش می زند، ویروس وارد پشه می شود. سپس وقتی پشه آلوده فرد دیگری را نیش می زند، ویروس وارد جریان خون آن فرد شده و باعث عفونت می شود.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت به تسنیم، برای بیماران اکثریت موارد تشخیص داده شده سابقه سفر به امارات متحده عربی و ابتلا به این بیماری در این کشور داشته اند.

130 مورد سفر قبلی به کیشور امارات، 7 مورد سفر قبلی به پاکستان، 1 مورد سفر قبلی به عمان و 1 مورد سفر قبلی به کیشور بنین (غرب آفریقا) داشته اند. 12 بیمار بدون سفر قبلی به خارج از کشور وجود دارند که از این تعداد 11 مورد در شهرستان بندرلینگه استان هرمزگان و یک مورد در شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان تشخیص داده شده است و موارد فوت محلی محسوب می شود.

به جز یکی از بیماران که ملیت آفریقایی داشت، بقیه بیماران ملیت ایرانی هستند.

موارد مثبت وارداتی از خارج عمدتاً در استان فارس توسط دانشگاه های علوم پزشکی گراش، لارستان، جهرم و شیراز تشخیص داده شده است. این افراد سابقه سفر به خارج از ایران را دارند و در کشور دیگری به این بیماری مبتلا شده اند. بقیه موارد از خارج در دانشگاه های هرمزگان، بوشهر، قزوین، چابهار، زاهدان، شهیدبهشتی، ایران، گیلان، مشهد، قم، ایرانشهر و اصفهان وارد شده است. شناسایی شده اند.

در حال حاضر پشه‌کشی در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان (چابهار و کنارک)، بوشهر (اصلاویه و کنگان) و گیلان شیوع دارد. در سومین هفته از سومین ماه سال جاری، بیماری ایدز ناشی از پشه در رامسر استان مازندران و بلحسوار استان اردبیل گزارش شده است.

انتهای پیام/+

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا