اخبار سلامت

ابتلای 354میلیون نفر در جهان به هپاتیت/وضعیت بیماری در ایران

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، 28 جولای هر سال به عنوان روز جهانی هپاتیت نام گذاری شده است تا آگاهی مردم جهان در مورد بیماری هپاتیت افزایش یابد.

هپاتیت چیست؟

هپاتیت التهاب کبد ناشی از انواع ویروس های عفونی و عوامل غیر عفونی است که منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی می شود که برخی از آنها می توانند کشنده باشند.

انواع هپاتیت

پنج سویه اصلی ویروس هپاتیت وجود دارد که با نام‌های A، B، C، D، E شناخته می‌شوند که همگی باعث بیماری کبدی می‌شوند، اما از نظر راه و منبع انتقال با یکدیگر تفاوت دارند.

هپاتیت 354 میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است

همچنین بر اساس اعلام این سازمان تنها 45 درصد نوزادان در بدو تولد واکسن هپاتیت B را دریافت می کنند که نشان دهنده دسترسی ضعیف مردم دنیا به روش های پیشگیری از این بیماری است.

این در حالی است که در ایران همه نوزادان علیه هپاتیت واکسینه می شوند.

انواع هپاتیت و روش های پیشگیری

هپاتیت A

هپاتیت A التهاب کبد ناشی از ویروس هپاتیت A (HAV) است. این ویروس عمدتاً زمانی پخش می شود که یک فرد سالم و واکسینه نشده غذا یا آب آلوده به مدفوع یک فرد آلوده را بخورد. این بیماری ارتباط تنگاتنگی با آب یا غذای ناسالم و غیربهداشتی، محیط غیربهداشتی و بهداشت فردی نامناسب دارد.

گسترش هپاتیت A را می توان با موارد زیر کاهش داد:

  • در دسترس قرار دادن منابع کافی آب آشامیدنی سالم
  • دفع صحیح فاضلاب در جوامع
  • اقدامات بهداشت فردی مانند شستن مرتب دست ها قبل از غذا خوردن و بعد از رفتن به دستشویی.

هپاتیت B چگونه منتقل می شود؟

هپاتیت B یک عفونت کبدی است که توسط ویروس هپاتیت B ایجاد می شود. عفونت می تواند حاد (کوتاه و شدید) یا مزمن (دراز مدت) باشد. هپاتیت B می تواند باعث عفونت مزمن شود و افراد را در معرض خطر بالای مرگ ناشی از سیروز و سرطان کبد قرار دهد.

هپاتیت B با واکسن ایمن و موثر قابل پیشگیری است. این واکسن معمولاً بلافاصله پس از تولد تزریق می شود و شامل چندین دوز تقویت کننده است و تقریباً 100٪ محافظت در برابر ویروس ایجاد می کند.

کدام نوع هپاتیت خطرناک تر است؟

هپاتیت C یک عفونت ویروسی است که بر کبد تاثیر می گذارد و می تواند باعث بیماری حاد (کوتاه مدت) و مزمن (دراز مدت) شود. هپاتیت C از طریق تماس با خون آلوده منتقل می شود. این می تواند از طریق استفاده از سوزن یا سرنگ مشترک، یا از طریق اقدامات پزشکی ناایمن مانند تزریق فرآورده های خونی غربال نشده اتفاق بیفتد. علائم می تواند شامل تب، خستگی، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، درد شکم، ادرار تیره و زردی پوست یا چشم (یرقان) باشد.

از آنجایی که هیچ واکسنی برای هپاتیت C وجود ندارد، این نوع هپاتیت می تواند خطرناک و تهدید کننده زندگی باشد، با این حال، این بیماری با داروهای ضد ویروسی قابل درمان است.

خالکوبی و خطر انتقال هپاتیت D

انتقال هپاتیت D از طریق تزریق، خالکوبی و غیره یا از طریق تماس با خون یا فرآورده های خونی آلوده صورت می گیرد. واکسیناسیون علیه هپاتیت B از عفونت همزمان با هپاتیت D جلوگیری می کند و بنابراین گسترش برنامه های ایمن سازی هپاتیت B در دوران کودکی منجر به کاهش بروز هپاتیت D در سراسر جهان شده است.

اهمیت آب سالم و بهداشتی در پیشگیری از هپاتیت E

عفونت هپاتیت E در سرتاسر جهان یافت می شود، اما شیوع کمتری نسبت به سایر انواع هپاتیت دارد و در کشورهای کم درآمد و متوسط ​​با دسترسی محدود به آب ضروری و خدمات بهداشتی رایج است. شیوع بیماری در این مناطق معمولاً به دنبال آلودگی مدفوعی منابع آب آشامیدنی است.

وضعیت انواع شایع هپاتیت در ایران

هپاتیت A و B از شایع ترین انواع این بیماری هستند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران، کمترین میزان شیوع هپاتیت C در منطقه مدیترانه شرقی مربوط به کشورمان است. ایران جزو کشورهایی با شیوع کم هپاتیت C در جمعیت عمومی و شیوع متمرکز در گروه های پرخطر است. کشورهایی مانند آذربایجان و پاکستان با شیوع بالای این بیماری در همسایگی ایران قرار دارند.

کمتر از 200 هزار مورد هپاتیت C در ایران

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از هپاتیت C در سال 1400، شیوع هپاتیت C در جمعیت عمومی ایران کمتر از 0.3 درصد است که کمتر از 200 هزار بیمار را شامل می شود.

30 درصد موارد که بیشترین شیوع این نوع هپاتیت را شامل می شود، در معتادان تزریقی مشاهده می شود.

تعداد مرگ و میر سالانه ناشی از هپاتیت C در کشور 204 نفر است.

نمودار زیر فراوانی موارد شناسایی شده هپاتیت C در کشور را در سال های اخیر نشان می دهد.

مرگ سالانه 390 نفر در ایران بر اثر هیات پت ب

در حال حاضر ایران جزو کشورهای با شیوع نسبتاً کم هپاتیت B محسوب می شود و شیوع عفونت در جمعیت عمومی کمتر از 1 درصد است. بر اساس آخرین آمار کمتر از یک میلیون نفر در ایران به هپاتیت B مبتلا هستند همچنین تعداد مرگ و میر سالانه بر اثر هپاتیت B 390 نفر گزارش شده است.

مراقبت های بهداشتی ،

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا