بارداری

تاثیر ویروس زیکا در بارداری بر سیستم ایمنی کودک

به گزارش سلامت جو به نقل از مهر از هلث دی نیوز، به گفته محققان، ویروس زیکا در حدود 5 درصد از کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری به ویروس زیکا مبتلا شده اند، باعث میکروسفالی، ناتوانی های مغزی و سایر نقایص مادرزادی می شود.

اما این مطالعه نشان می دهد که 95 درصد از کودکان متولد شده از زنان مبتلا به زیکا در دوران بارداری ممکن است تحت تأثیر این ویروس قرار گرفته باشند، اما به روش های دیگری که بر سلامت آینده آنها تأثیر می گذارد.

سوان سین فو، سرپرست تیم تحقیقاتی و ویروس شناس مادر و جنین در کلینیک کلیولند، گفت: «زمینه پزشکی تعریف بسیار خاصی از سندرم مادرزادی زیکا دارد. کودکان مبتلا به اختلالات رشد جمجمه یا مغز. “مطالعه ما به وضوح نشان می دهد که این عارضه بسیار شایع تر از آن چیزی است که به نظر می رسد.”

برای این مطالعه، محققان نمونه های خون گرفته شده از نوزادان و کودکان 2 ساله را که مادرانشان در طی یک شیوع بزرگ در برزیل در سال 2015 به ویروس زیکا آلوده شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

محققان دریافتند که سطوح بسیار بالایی از التهاب حتی دو سال پس از رفع عفونت زیکا وجود دارد.

سیستم ایمنی کودکان از تولید انواع خاصی از سلول های ایمنی حمایت می کند که پاسخ آنها به واکسن های دوران کودکی را تغییر می دهند. به گفته محققان، این وضعیت آنها را بیشتر در معرض ابتلا به دیفتری، کزاز و سیاه سرفه قرار می دهد.

محققان افزودند که این مشکلات ایمنی با هیچ نشانه فیزیکی یا عصبی دیگری مرتبط با نقایص مادرزادی زیکا مرتبط نیست.

این تیم تحقیقاتی اکنون در حال انجام مطالعاتی برای درک اینکه چگونه ویروس زیکا باعث ایجاد این تغییرات در توسعه سیستم ایمنی می شود، به امید مسدود کردن یا معکوس کردن اثرات این ویروس است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا