سلامت خانواده

فشار خون بالا قاتل خاموش است/ تغییر سبک زندگی بهترین راه برای کنترل این بیماری است

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فشار خون یکی از مهم ترین علائم حیاتی انسان است و افزایش و کاهش فشار خون بیماری و مشکلی بسیار خطرناک، یکی از شایع ترین بیماری ها و مشکلاتی است که می تواند منجر به بیماری های قلبی عروقی شود. نارسایی کلیه و سکته مغزی و با ارائه سکته های قلبی، فشار خون بالا است، طبق آمار به دست آمده مشخص شده است که بیش از 30 درصد از بزرگسالان در جهان از فشار خون بالا رنج می برند، این درصد بالای فشار خون نشان می دهد که این بیماری چقدر به آن نزدیک است. برای ما است و باید در جوانی به فکر این بیماری باشیم تا در دوران پیری از خطر آن در امان باشیم.

فشار خون بالا در افراد بالای 45 سال شایع است، در این میان سهم مردان بیشتر از زنان است، این آمار در افراد بالای 65 سال برعکس است، به طوری که زنان بیشتر تحت تاثیر فشار خون بالا، پرفشاری خون قرار می گیرند. فشار خون در صورتی که درمان بتواند کیفیت زندگی فرد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، فشار خون بالا یکی از شایع ترین بیماری هایی است که در اکثر موارد علائم قابل مشاهده ای ندارد و تا زمانی که اندازه گیری نشود تا صدمات جبران ناپذیری به قلب وارد نشود قابل تشخیص نیست. ریه ها، رگ های خونی، مغز و کلیه ها را تحت تاثیر قرار می دهد، به طور متوسط ​​از هر پنج نفر مبتلا به فشار خون بالا، یک نفر از آن بی خبر است.

در بررسی بیشتر این موضوع و بروز اختلال فشار خون، مدت زمان تشخیص این بیماری، علل بروز این عارضه، میزان شیوع و عواقب درمان خودسرانه افراد در خصوص این بیماری با رامش حسین خانی مسئول برنامه پیشگیری از بیماری است قلبی عروقی و دیابت در گروه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نشستیم که در ادامه می خوانید:

ایمنا: پدیده فشار خون چگونه در بدن انسان اتفاق می افتد؟

حسین خانی: فشار خون نیرویی است که قلب به عنوان یک پمپ در بدن عمل می کند و خونی را که وارد قلب می شود به تمام قسمت های بدن می فرستد. فشار خون دو عدد دارد مثلاً 12 برابر با هشت یا 120 میلی متر جیوه برابر با هشتاد است، در پمپاژ قلب انقباض و انبساط وجود دارد، در حالت انقباض حداکثر فشار را به خون وارد می کند. ، این فشار است مثلا عدد 120 را فشار حداکثر یا سیستول می گویند و حالت استراحت دارد مثلا عدد 80 که حداقل فشار یا دیاستول در نتیجه وقتی در مورد فشار خون گفته می شود و منظور از دو عدد ذکر شده پمپاژ قلب است.

ایمنا: چه زمانی فشار خون یک بیماری یا اختلال محسوب می شود؟

حسین خانی: فشار خون بالا مهم ترین بیماری از نظر بار بیماری در کل دنیا است، بار بیماری شایع ترین علت مرگ و میر است و ناتوانی ها و عوارض زیادی بر جای می گذارد، بنابراین بیماری بسیار مهم است و مردم باید به آن توجه کنند. تا زمانی که فشار خون در یک عدد طبیعی مشکلی ندارد، اما زمانی که این عدد از یک عدد خاص بیشتر شود و بیشتر شود، بیماری یا اختلال است. عدد طبیعی و فشار خون طبیعی باید کمتر از 120 و بالای هشتاد باشد و اگر از این عدد بیشتر باشد، فرد مبتلا به پیش دیابت است. فشار خون بالاست، اما اگر عدد فشار خون از 140 به 90 برسد، فرد مبتلا به فشار خون بالاست و لازم است با اصلاح سبک زندگی به حالت عادی برگردد.

ایمنا: تشخیص قطعی فشار خون چقدر طول می کشد تا به طور قطعی فرد مبتلا به این بیماری اعلام شود؟

حسین خانی: اگرچه این کار با کمک فشارسنج انجام می شود و با دو عدد مواجه هستیم، اما در نهایت تشخیص فشار خون مشکل است. اما با یک اندازه گیری این اتفاق نمی افتد، زیرا احتمال دارد فرد در شرایط مختلف و در ساعات مختلف روز و در روزهای مختلف در این حالت قرار گیرد. باید اندازه گیری شود تا اعداد متوسط ​​متفاوتی از او داشته باشد، امروزه ترجیح داده می شود، اگر افراد در خانه فشارسنج دارند، باید هفته ای دو بار در صبح و دو بار در شب فشار خون خود را اندازه گیری کنند تا در طول هفته چهار عدد به دست آید. آنها را شبانه روز داشته باشید و این اعداد را روی کاغذ یادداشت کنید و به پزشک ببرید تا پزشک معدل اعداد را بگیرد و اگر این میانگین بیشتر از 140 یا بالای 90 باشد می گویند فرد فشار خون دارد. .

فشار خون بالا قاتل خاموش است/ تغییر سبک زندگی بهترین راه برای کنترل این بیماری است

ایمنا: چه عواملی باعث بروز فشار خون در فرد می شود؟

حسین خانی: فشار خون بالا بیماری عفونی نیست که علت خاصی داشته باشد، اگر فردی دارای یک سری عوامل خطر باشد، احتمال ابتلا به این عارضه برای او زیاد است، مهم ترین عامل خطر سن افراد است که خطر ابتلا افراد را افزایش می دهد. با افزایش سن به این بیماری مبتلا می شوند. همچنین افزایش می یابد، همچنین سابقه خانوادگی، جنسیت، سبک زندگی و نوع غذا خوردن و مصرف غذاهای شور و فرآوری شده افراد را به این بیماری سوق می دهد، بیماری فشار خون، دیابت و اختلالات چربی خون سه بیماری مرتبط با یکدیگر هستند، اگر فردی مبتلا به بالا باشد. فشار خون، احتمال ابتلای وی به دیابت و اختلال چربی بسیار بالا خواهد بود، لازم است این دسته از بیماران به انجام آزمایشات سالانه فکر کنند، در صورت عدم کنترل این بیماری، قاتل خاموش انسان است.

ایمنا: فرد مبتلا به فشار خون باید به چه نکاتی توجه کند؟

حسین خانی: فردی که برای اولین بار متوجه فشار خون بالا می شود باید همکاری کند و مرتب به پزشک مراجعه کند، زیرا ممکن است زمانی که فرد عصبانی است یا در هوای گرم پیاده روی سریع می کند و برای مدت طولانی راه می رود که باعث افزایش فشار خون خونریزی، به پزشک مراجعه کرده است، بنابراین فرد باید چندین بار در شرایط مختلف به پزشک مراجعه کند تا پزشک معدل اعداد مختلف فشار خون خود را داشته باشد و با میانگین گرفتن اعداد، بتواند به طور قطعی اقدام کند. تشخیص برای او، اگر برای بار اول اعلام شد که فردی فشار خون بالا دارد، باید چندین بار دیگر برای تشخیص قطعی بیماری به پزشک مراجعه کند تا با گرفتن معدل، تشخیص نهایی انجام شود. تعداد. مراقبت های لازم را برای درمان انجام دهید.

ایمنا: درباره شیوع فشار خون در جامعه توضیح دهید؟

حسین خانی: شیوع فشار خون بالا یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در جهان است که افراد بالای 18 سال را درگیر می کند. طبق آمار ارائه شده در سال 1400 مشخص شد که حدود یک سوم بزرگسالان مبتلا به فشار خون هستند و شیوع این بیماری در استان اصفهان نیز رو به افزایش است به طوری که شیوع فشار خون در افراد بالای 18 سال 33 نفر است. درصد و می توان گفت در گروه سنی بزرگسالان از هر سه نفر یک نفر فشار خون بالا دارد و این رقم برای استان بسیار بالاست، با توجه به اینکه این موضوع بستگی به سن افراد دارد. باید بدانیم که با افزایش سن، احتمال ابتلا به فشار خون نیز بیشتر می‌شود و در افراد مسن، ابتلا به این بیماری بسیار بیشتر از افراد جوان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا