علمی و فناوری

هشدار رئیس دادگستری تهران درباره فراگیر شدن یک بازی

به گزارش گروه علمی ـ فناوری خبرگزاری سلامت (سلامت جو)علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران در جلسه بررسی پرونده های چند شاکی در حوزه ارزهای رمزنگاری شده با تاکید بر اینکه «ردیابی مالی» و «شناسایی اموال» اولین گام و اقدام در پرونده جرایم اقتصادی است. وی گفت: در زمینه پرونده های مربوط به سهام، بورس، شرکت ها و املاک، مهمترین اقدامی که مبنای سایر اقدامات و رسیدگی ها قرار می گیرد، پیگیری مالی و شناسایی اموال است و این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تعیین مجازات و میزان رد مال با توجه به ماهیت موارد ارائه شده در مورد ارز دیجیتال.

رئیس کل دادگستری استان تهران «ردیابی مالی» و «شناسایی اموال» را برای انجام بررسی کارشناسی و بررسی فرآیندهای مالی از ابتدا تا انتها ضروری دانست و گفت: با توجه به اینکه در جرایم اقتصادی، مرتکبین گاهاً از حساب بانکی بستگان، آشنایان و معتمدان خود استفاده می‌کنند، بنابراین باید عملکرد مالی حساب‌های بانکی متهمان و وابستگان نزدیک آنها مشخص شود تا ضمن شناسایی حساب‌های بانکی تحت پوشش و استیجاری، ردیابی مالی محقق شود.

وی در ادامه بر ضرورت تعیین میزان واقعی مطالبات در پرونده های ارزهای دیجیتال تاکید کرد و تصریح کرد: آنچه در پرونده های قضایی مربوط به ارز رمزنگاری شده مشهود است این است که ماهیت این پرونده ها نوعی کلاهبرداری اینترنتی است که بر اساس آن مقادیر قابل توجهی از پول از مردم به شکل ارز دیجیتال جمع آوری می شود. که در بیشتر موارد بدون حمایت است، گرفته شده و تعداد زیادی از شهروندان دارایی خود را از دست داده اند. بنابراین از ابتدای تشکیل پرونده آنچه مهم است پیگیری مالی و بررسی کارشناسی مبدا و مقصد وجوه است.

القاصی در ادامه تصریح کرد: لازم است در پرونده های قضایی مربوط به ارز رمزنگاری شده بررسی شود و مشخص شود وجوه دریافتی از مردم از طریق حساب های بانکی سایر افراد واریز نشده است و می توان از ظرفیت مرکز اطلاعات مالی استفاده کرد. برای درک این موضوع

رئیس کل دادگستری استان تهران همچنین بر لزوم استفاده از همه ظرفیت ها برای دستگیری و استرداد متهمان فراری در پرونده های مرزی تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه جرایمی که در حوزه ارزهای رمزنگاری شده اتفاق می افتد موضوع بدیعی محسوب می شود، بنابراین قاضی نمی تواند. مدعی است در فرآیند رسیدگی قضایی نیازی به مشورت نیست و بر این اساس با حفظ استقلال قضایی، مشورت با دیگران و اجماع در این نوع پرونده ها مورد تاکید قرار می گیرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به گزارش یکی از حاضران مبنی بر احتمال کلاهبرداری از شهروندان از طریق کسب درآمد در قالب ارز رمزنگاری شده با استفاده از بازی، هشدار داد که با توجه به نامعلوم و نامشخص بودن منشا این بازی و استفاده گسترده از آن، شهروندان باید توجه داشته باشند. موارد لازم را داشته باشند تا اولاً در دام سودجویان و کلاهبرداران قرار نگیرند و ثانیاً در دسترسی به این نرم افزار توجه کافی داشته باشند تا اطلاعات آنها دستکاری و سوء استفاده نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا