ضرورت ایجاد بیمارستان های آموزشی و پژوهشی در کشور

به گزارش خبرگزاری سلامت، محمداسماعیل کیدری روز یکشنبه در بیست و ششمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، افزود: تحقیقات مربوط به انسان بوده است و این مسیر با تکامل بشر ادامه یافته و جوامع پیچیده و شهرنشین شده و در نتیجه نیاز به پژوهش بیشتر شده است. هدف تحقیق در واقع حل مسئله است. یعنی مسائل انسانی را شناسایی و اولویت بندی کند و بهترین راه حل را ارائه دهد.
وی افزود: برای حل مسائل باید از تحقیق استفاده کرد، تحقیقاتی که فقط تعداد مقالات را زیاد می کند چندان مفید نیست و باید بتوانیم با استفاده از تحقیق مسائل را حل کنیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: تحقیقات پایه، کاربردی و توسعه ای از انواع تحقیقات هستند و معتقدیم بهترین جایی که باید در آن نقش آفرینی کنیم پژوهشکده های کاربردی در سطح ارائه خدمات هستند. در سطح ملی برای حل مشکلات کلان کشور باید به تحقیق توسعه نیز نگاه کنیم. به عنوان بخشی از ارائه سیستم خدمات، ما باید بیشتر تلاش خود را بر حل مشکلات از جمله کاهش هزینه های درمان متمرکز کنیم.
کیدری با تاکید بر اینکه باید با پژوهش راهکارها را به سیاستگذاران و تصمیم گیران ارائه کنیم، گفت: امروز اگر بحث افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی است باید بدانیم که راه حل این مشکل تولید انبوه پزشک نیست، بلکه اصلاح نظام پرداخت و استخدام نیرو است. در دانشگاه تاکید ما بر پژوهش موثر است.
قداری تصریح کرد: باید به پژوهش ها عمق کمی و کیفی بدهیم و در تولید محصول پیش قدم باشیم. یعنی شرکت های دانش بنیان و پارک فناوری خود را گسترش دهیم.
وی گفت: برای اینکه بتوانیم پژوهشگران را در دانشگاه نگه داریم باید شرایط جذب و ماندگاری نخبگان و رفع مشکلات معیشتی و شغلی آنها را فراهم کنیم. باید تلاش کنیم جایگاه کشور را در عرصه علم و فناوری در دنیا ارتقا دهیم. مراکز تحقیقاتی و مقرون به صرفه بودن آنها باید بررسی شود. با یک ارزیابی صحیح و جامع، باید برخی منابع تحقیقاتی را به سمت مراکز تحقیقاتی هدایت کنیم که اثربخشی بیشتری دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: باید بیمارستان های خود را از آموزشی و درمانی به بیمارستان های آموزشی، پژوهشی و درمانی سوق دهیم و در بیمارستان های بزرگ با ظرفیت های پژوهشی، معاونت پژوهشی ایجاد کنیم.
افشین زرقی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز اظهار داشت: دو هدف عمده تحقیقاتی و پژوهشی را در دانشگاه دنبال می کنیم که یکی از اهداف عمده ما ارتقای کیفیت است. پژوهش در صورتی می تواند جایگاه ملی و بین المللی دانشگاه را بهبود بخشد که از کیفیت لازم برخوردار باشد، پژوهشی که قابل استناد باشد و ما را به مرجعیت علمی برساند. یکی دیگر از اهداف اصلی ما هدایت پژوهش به سمت تحقیقات کاربردی، مؤثر و حل مسئله است.
وی افزود: در سال های اخیر رتبه دانشگاه در سامانه تایمز از 800 به 1000 به 600 به 800 و در سیستم شانگهای به 700 به 800 ارتقا یافته است و امروز 32 درصد از مقالات دانشگاه با مشارکت بین المللی منتشر می شود.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در دانشگاه های نسل سوم شرکت های دانش بنیان بازیگران اصلی هستند و تعداد این شرکت ها طی 5 سال 2.5 برابر شده و به بیش از 260 شرکت رسیده است.
زرقی گفت: در راستای مرجعیت علمی و افزایش استنادات علمی گام برمی داریم. جایگاه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نظام رتبه بندی سیمگو رتبه 3 کشور در منطقه و 332 جهان است.
وی با اشاره به وجود هزار و 549 هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از این تعداد 55 نفر از نظر پژوهشی ساکت هستند. به این معنا که آنها صفر یا فقط یک مقاله دارند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از راه اندازی ۷۱ طرح ثبت نام بیماری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و افزود: ۷۱ هزار و ۵۳۲ بیمار در این سامانه ثبت نام کرده اند. بیمارستان های ما باید از مراکز آموزشی درمانی به مراکز آموزشی، پژوهشی و درمانی تبدیل شوند و پژوهش نیز بخشی از آن شود.
وی با اشاره به رشد تعداد دو درصد دانشمندان برتر دنیا در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: دستورالعمل حمایت مالی و معنوی از فعالیت های نوآورانه دانشجویان تدوین شده و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکنون 55 هزار مقاله منتشر کرده است.



