اخبار سلامت

نکات بهداشتی ذبح دام در عید قربان/ نحوه نگهداری گوشت قربانی

محسن فرهادی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، با اشاره به فرا رسیدن عید سعید قربان و ذبح حیوانات در این ایام اظهار داشت: برای قربانی شدن حیوانات در روز عید قربان و … در رابطه با بازگشت زائران، وزارت بهداشت دستورالعملی به دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین سازمان دامپزشکی برای اتخاذ تدابیر بهداشتی برای جلوگیری از بروز بیماری‌های منتقله از طریق حیوانات صادر کرده است.

وی افزود: تیم های بازرسی بهداشت محیط ثابت و سیار در روز عید سعید قربان بر مراکز عرضه دام نظارت فعال دارند.

معاون فنی مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: مهم ترین توصیه ما به مردم برای این روز این است که برای حفظ سلامت هر چه بیشتر خود از ذبح حیوانات خودداری کنند و در مراکز مجازی که شهرداری با سازمان دامپزشکی و کارشناسان نظارت دارد. وزارت بهداشت محیط زیست با توجه به امکانات موجود در آن مراکز اقدام به خرید دام زنده و ذبح آنها کرده است.

وی ادامه داد: در صورتی که مردم ضرورت و تاکید بر موضوع ذبح دام را در مکان دیگری دارند حتما دام زنده را از مراکز معتبر تحت نظارت دامپزشکی خریداری کنند زیرا به کشتارگاه ها و قصابی ها اطلاع رسانی و آموزش داده شده است که در هنگام ذبح دام از دستکش، پیش بند استفاده کنند. ، لباس و عینک محافظ برای کاهش خطر ابتلا به تب کریمه کنگو.

معاون فنی مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به نظارت دقیق کارشناسان وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی بر مراکز عرضه دام و گوشت، تصریح کرد: اگر دام از مراکز عرضه مجاز خریداری شود. احتمال ابتلا به بیماری ها کاهش می یابد اما بهتر است افراد حتی در صورت خرید دام از این مراکز از تماس مستقیم با دام، لاشه، روده و احشاء خودداری کنند و در هنگام برش گوشت دام از وسایل حفاظت فردی استفاده کنند.

فرهادی تاکید کرد: مردم توجه داشته باشند که پس از ذبح حیوان، لاشه حداقل 24 ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف شود. همچنین هنگام پخت گوشت باید خوب پخته شده باشد و از فرآورده های گوشتی خام و نیم پز استفاده نشود.

معاون فنی مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که تمامی مراکز عرضه دام تحت نظارت مستمر کارشناسان بهداشت محیط هستند؟ وی گفت: تمامی مراکز عرضه دام مجاز به ایجاد کمترین آلودگی از نظر مکان، دفع فاضلاب و پسماند و استقرار دام هستند و اعطای مجوز به این مراکز منوط به استقرار دامپزشکان و کارشناسان بهداشت محیط است. دام را در زنده نگه دارید و بعد از ذبح صورت را معاینه و معاینه می کنند. بنابراین برای جلوگیری از انتقال بیماری از دام به انسان، مردم از خرید دام زنده یا گوشتی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبح و عرضه می شود خودداری کنند و دام زنده را از مراکز عرضه دام مجاز و تحت نظارت خریداری کنند. سازمان دامپزشکی

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا