اخبار سلامت

مردان کمتر از زنان به سلامتی خود اهمیت می دهند

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، صابر جباری با اشاره به هفته ملی سلامت مردان به تشریح برنامه ها پرداخت و اظهار داشت: با توجه به نظر دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به عنوان مجریان اصلی برنامه، تاریخ هفته سلامت مردان از سال 1403 تغییر کرد به جای هفته اول اسفند، در هفته آخر خرداد (24 تا 30 خرداد) برگزار می شود و شعار امسال “مردان سالم، قوی و جوان ایران” است.

وی همچنین به تشریح تعداد روزهای هفته جهانی سلامت مردان از 24 خرداد لغایت 30 خرداد پرداخت و گفت: اولین روز این هفته پنجشنبه 24 خرداد با عنوان پیشگیری و تشخیص به موقع ناباروری در مردان، جمعه 6 خرداد با عنوان سواد سلامت، فرزندآوری و سلامت مردان. شنبه 5 خرداد به عنوان طب ایرانی و سلامت مردان، یکشنبه 7 خرداد به عنوان مواجهه شغلی و سلامت باروری در مردان، دوشنبه 7 خرداد به عنوان سرطان های شایع مردانه، معده، پروستات و مثانه، سه شنبه 29 خرداد به عنوان کمردرد و بیماری شغلی تصادفات در مردان و چهارشنبه 30 خرداد به عنوان تصادفات جاده ای، از کارافتادگی و فوت در مردان نامگذاری شده است.

رئیس کانون جوانان جمعیت سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با ابراز تأسف از اینکه مردان کمتر به سلامتی خود اهمیت می دهند، گفت: این موضوع تنها به کشور ما مربوط نمی شود، بلکه رفتارهای بهداشتی مردان در کل مربوط می شود. دنیا اینجوریه

وی اهمیت ناچیز مردان را به سلامت آنان ریشه باورهای فرهنگی عوامل اجتماعی، محیطی و رفتاری برشمرد و گفت: مردان نسبت به زنان از سلامت کمتری برخوردار بوده و میزان مرگ و میر آنان در مقایسه با زنان بسیار بیشتر است. عوامل متعددی وجود دارد که اولویت ذهنی مردان ایرانی محسوب می شود و توجه و توجه به سلامت را تحت الشعاع قرار می دهد.

رئیس کانون جوانان جمعیت وزارت بهداشت تصریح کرد: یافته ها نشان داده است که سواد سلامت ناکافی، دغدغه های اقتصادی، مسائل و مشکلات خانوادگی، نبود امنیت اجتماعی موثر، ترس از مراجعه به پزشک و اعتقاد به قدرت مردانگی. از مهمترین عوامل عدم توجه مردان به سلامتی خود هستند. و بر سبک زندگی آنها تاثیر می گذارد.

وی افزود: سواد سلامت به دلیل تاثیری که در نحوه تصمیم گیری افراد در مورد سلامت دارد، یکی از موضوعات مهم برای ارتقای سطح سلامت محسوب می شود. در حال حاضر با توجه به اینکه ایران در خطر پیری جمعیت قرار دارد، پیشگیری و تشخیص در حین درمان ناباروری در مردان در اولویت برنامه های ما قرار دارد. حدود 44 درصد از جمعیت بزرگسال ایران (18 تا 65 سال) سواد سلامت محدودی دارند. سطح تحصیلات و سن بیشترین تأثیر را بر سواد سلامت مردم دارد.

رئیس کانون جوانان جمعیت وزارت بهداشت ادامه داد: طی تحقیقات انجام شده در حوزه سلامت مردان، متاسفانه تعداد مراجعین مردان به کلیه ارائه دهندگان خدمات سلامت اعم از پزشک، کلینیک، داروخانه و آزمایشگاه نیمی از مردان است. در مورد زنان، پس باید در این زمینه فرهنگ سازی شود و این امر بدیهی است. هرچه این بیماری زودتر تشخیص داده شود، بار مالی اقتصاد سلامت کاهش می یابد.

وی از تدوین بسته خدمات سلامت مردان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: پیش نویس اولیه این بسته تهیه شده است. اما مراحل کارشناسی و موضوع ادغام آن در سیستم شبکه همچنان در دست بررسی است. یکی از موارد مهم و تاثیرگذار در سواد سلامت و سبک زندگی، استفاده از ظرفیت اقدامات طب ایرانی در سلامت مردان است.

جباری همچنین به شایع ترین سرطان در مردان یعنی سرطان پروستات اشاره کرد و خاطرنشان کرد: میزان ابتلا (موارد جدید) سرطان پروستات در دنیا 14.2 درصد است و 7.3 درصد از مرگ و میر مردان ناشی از سرطان را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا