سلامت خانواده

تدوین بسته خدمات سلامت مردان ایرانی – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، صابر جباری با اشاره به هفته ملی سلامت مردان گفت: بر اساس نظرات دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به عنوان مجریان اصلی برنامه، تاریخ برگزاری هفته سلامت مردان از سال ۱۴۰۳ تغییر کرد. هفته اول اسفند هفته آخر خرداد (24 تا 30 خرداد) برگزار می شود و شعار امسال “مردان سالم، ایران قوی و جوان” است.

وی همچنین به تشریح تعداد روزهای هفته جهانی سلامت مردان از 24 خرداد لغایت 30 خرداد پرداخت و گفت: اولین روز این هفته پنجشنبه 24 خرداد با عنوان پیشگیری و تشخیص به موقع ناباروری در مردان، جمعه 6 خرداد با عنوان سواد سلامت بچه داشتن و سلامت مردان، شنبه 26 خرداد به عنوان طب ایرانی و سلامت مردان، یکشنبه 27 خرداد به عنوان مواجهه شغلی و سلامت باروری در مردان، دوشنبه 28 خرداد به عنوان سرطان های شایع در مردان، معده، پروستات و مثانه، سه شنبه 29 خرداد به عنوان کمردرد و بیماری های شغلی در مردان و چهارشنبه 30 خرداد به عنوان تصادفات جاده ای، معلولیت و فوت میر در مردان نامگذاری شده است.

رئیس کانون جوانان سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با ابراز تاسف از اینکه مردان کمتر به سلامت خود اهمیت می دهند، گفت: این موضوع تنها به کشور ما مربوط نمی شود، بلکه رفتار بهداشتی مردان در کل دنیا مثل این.

وی اهمیت پایین مردان برای سلامت خود را ریشه باورهای فرهنگی عوامل اجتماعی، محیطی و رفتاری دانست و گفت: مردان از سلامت کمتری نسبت به زنان برخوردارند و میزان مرگ و میر و میر آنها در مقایسه با زنان بسیار بالاتر هستند. عوامل متعددی وجود دارد که اولویت ذهنی مردان ایرانی محسوب می شود و به سلامت توجه می کنند پرتو خودشان را گذاشتند

رئیس کانون جمعیت جوانان وزارت بهداشت تصریح کرد: یافته ها نشان داده است که سواد سلامت ناکافی، دغدغه های اقتصادی، مسائل و مشکلات خانوادگی، نبود امنیت اجتماعی موثر، ترس از مراجعه به پزشک و اعتقاد به قدرت مردانگی. از مهمترین عوامل بی توجهی مردان به سلامتی هستند. و بر سبک زندگی آنها تاثیر می گذارد.

وی افزود: سواد سلامت به دلایل تاثیرگذاری در نحوه تصمیم گیری است گرفتن مردم در مورد سلامت به عنوان یکی از موضوعات مهم برای ارتقای سطح سلامت به شمار می روند. در حال حاضر با توجه به اینکه ایران عزیزمان در خطر پیری جمعیت قرار دارد، پیشگیری و تشخیص در درمان ناباروری در مردان قسمتی از اولویت های برنامه های ما مشخص شده است. حدود 44 درصد از جمعیت بزرگسال ایران (18 تا 65 سال) سواد سلامت محدودی دارند. سطح تحصیلات و سن بیشترین تأثیر را بر سواد سلامت افراد دارد.

جباری با تاکید بر اینکه امروزه سلامت مردان به یک بحران خاموش تبدیل شده است، گفت: متأسفانه مردان زمانی متوجه این بیماری می شوند که دیگر قابل پیشگیری نیست، بنابراین وظیفه ما در وزارت بهداشت این است که مراقبت های اولیه بهداشتی و آموزش و غربالگری را انجام دهیم. بیماری ها برای جلوگیری از بیمار شدن

رئیس کانون جوانان وزارت بهداشت ادامه داد: طی تحقیقات انجام شده در حوزه سلامت مردان، متاسفانه میزان مراجعه مردان به کلیه ارائه دهندگان خدمات سلامت اعم از پزشک، کلینیک، داروخانه و آزمایشگاه نصف آن است. زنان، بنابراین باید در این زمینه فرهنگ سازی شود. بدیهی است که هرچه این بیماری زودتر تشخیص داده شود، بار مالی اقتصاد سلامت کاهش خواهد یافت.

وی از تدوین بسته خدمات سلامت مردان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: نویسنده ابتدای این بسته آماده شده است. اما مراحل کارشناسی و موضوع ادغام آن در سیستم شبکه همچنان در دست بررسی است. یکی از موارد مهم و تاثیرگذار در سواد سلامت و سبک زندگی، استفاده از ظرفیت اقدامات طب ایرانی در سلامت مردان است.

جباری همچنین شایع ترین سرطان در مردان را سرطان پروستات ذکر کرد و تصریح کرد: میزان بروز (موارد جدید) سرطان پروستات در جهان 14.2 درصد و 7.3 درصد از آمار مرگ و میر و … میر به دلیل سرطان مردان را تشکیل می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا