پیامدهای «انحصار» در بازار سمعک – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا چیذری با اشاره به تجربه سایر صنایع گفت: انحصار و عرضه محدود سمعک به مصرف کننده آسیب می زند و تنها رقابت سالم و عرضه کافی می تواند وضعیت بازار را بهبود بخشد.
وی افزود: بازار سمعک در ماه های اخیر شاهد پدیده ای بوده که اگرچه اقتصادی به نظر می رسد اما در واقع بازتاب روابط پیچیده سیاست های واردات، فشارهای صدور مجوز و منطق بازار است.
چیذری ادامه داد: برخی از مدل های سمعک در پی تخصیص ارز تالار 2 3 تا 8 برابر افزایش قیمت داشته اند. این افزایش برخلاف آنچه رسانهها با برچسب «کمیابی» برجسته میکنند، ناشی از طراحی سیاستهایی است که واردکنندگان دارای IRC و مونتاژکنندگان فعال در بازار در پیش گرفتهاند. سیاست هایی که هدف آن نه تنها کنترل عرضه، بلکه تسهیل امتیازات و مجوزهای تولید است.
وی بیان کرد: بررسی رفتار فعالان بازار نشان می دهد که برخی از مونتاژکاران نزدیک به یک سال است که منتظر صدور مجوز هستند و ورود فعالان جدید باعث شده تا برخی واردکنندگان با تجربه با سوء استفاده از فشار روانی کمبود، رقابت را محدود کرده و سهم خود را از بازار تثبیت کنند. بازارهایی که با کمبود مصنوعی مواجه هستند اغلب تحت سلطه بازیگرانی هستند که به منابع و مجوزهای قانونی دسترسی دارند.
این فعال انجمن تجهیزات پزشکی گفت: نگاهی به بازار داخلی نسبت به کشورهای مشابه مانند ترکیه نشان می دهد که حدود 500 هزار سمعک کمتر از مجاری قانونی وارد می کنیم. بخشی از این تفاوت به انتخاب فردی بیماران و مسیرهای قانونی بازمی گردد. بسیاری تنها یک گوش را مجهز می کنند و این عمل به مرور زمان باعث کاهش شنوایی در گوش دیگر می شود و اثربخشی درمان را کاهش می دهد.
وی افزود: اما در صورت مواجه شدن بازار با عرضه کافی و قیمت رقابتی، هم بیماران و هم خانواده های آنها منتفع می شوند و زمینه برای ورود فعالان جدید و ارتقای کیفیت محصولات فراهم می شود. حضور رقابتی تولیدکنندگان باعث تعدیل قیمت ها و بهبود کیفیت محصول می شود.
چیذری ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که بازار داخلی را تهدید می کند، ورود کیت های چینی و عرضه آن به عنوان تولیدات داخلی است. اقدامی که به بهانه حمایت از تولید ملی عملاً مصرف کننده را از دسترسی به کیفیت برتر دنیا محروم کرده است. تجربه تاریخی سایر صنایع از جمله خودروسازی نشان میدهد که انحصار تولید و محدود کردن عرضه، حتی به قصد حمایت از تولید، در نهایت منجر به زیان مصرفکننده و کاهش رقابت میشود.
وی در پایان گفت: استانداردهای سختگیرانه سازمان غذا و دارو می تواند تا حدودی از این فاجعه جلوگیری کند اما تجربه نشان داده است که محدودیت در مسیر عرضه حتی به قصد حمایت از تولید داخلی به مصرف کننده نهایی آسیب می رساند. راه حل اساسی نه در انحصار و فشار، بلکه در باز کردن راه رقابت، بهبود کیفیت و تضمین عرضه با قیمت مناسب است. مسیری که حافظ منافع بیماران و تضمین سلامت بازار باشد.



