سلامت خانواده

جدایی موفقیت آمیز دوقلوهای به هم چسبیده در شیراز

به گزارش خبرآنلاین، سومین عمل جراحی جداسازی دوقلوهای به هم چسبیده در بیمارستان نمازی شیراز با موفقیت انجام شد.

تسنیم در خبری نوشت: رقیه و ام البنین دو دختر دوقلو هستند که اصالتا اهوازی هستند و 10 ماه پیش به صورت جفت به دنیا آمدند. این دوقلوها در ناحیه روده کوچک، لوزالمعده و اثنی عشر به هم چسبیده بودند و در نتیجه خطر جراحی را افزایش می دادند.

تیم جراحی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بیمارستان نمازی تصمیم به جراحی این دوقلوها در 3.5 ماهگی گرفتند. در حین جراحی، تیم پزشکی متوجه مشترکات دیگری از چسبیدن دوقلوها به هم شدند و همین امر تنها در مرحله اول منجر به جدا شدن کبد دوقلوها شد.

با گذشت زمان و ۱۰ ماهگی دوقلوها، مرحله دوم جراحی برای جدایی کامل سه روز پیش در بیمارستان نمازی شیراز انجام شد و خوشبختانه از هم جدا شدند.

علی بهادری، رئیس بخش جراحی کودکان بیمارستان نمازی شیراز در این خصوص اظهار داشت: معمولا از هر 50 تا 100 هزار دوقلویی که متولد می شوند، یک دوقلو به هم چسبیده است.

وی ادامه داد: پیش از این دو قلو بهم چسبیده از مرودشت و لارستان که از ناحیه جناغ و دیافراگم به هم متصل شده بودند از هم جدا شدند.

رئیس بخش جراحی کودکان بیمارستان نمازی شیراز با بیان اینکه کبد این دختران دوقلو که اصالتا اهوازی هستند در سه ماهگی جدا شد، گفت: متوجه شدیم مجرای مشترک دو جگر ریخته شده است. در یک سوراخ و جداسازی کامل در سن سه ماهگی امکان پذیر نبود. به همین دلیل مرحله دوم جراحی به 10 ماه موکول شد.

بهادری خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم دوقلوها را از هم جدا کنیم، قسمتی از روده کوچک را که حدود 1.5 متر به هم متصل شده بود بریدیم و پس از یک عمل جراحی 10 ساعته خوشبختانه از هم جدا شدند.

وی اعلام کرد: یکی از کودکان امروز از دستگاه تنفس مصنوعی خارج می شود و یکی دو روز آینده دیگری از دستگاه تنفس مصنوعی خارج می شود. مرحله آخر که بازسازی دیواره شکم هر یک از دوقلوها به صورت جداگانه است نیز در آینده انجام خواهد شد.

رئیس بخش جراحی کودکان بیمارستان نمازی شیراز افزود: دوقلوها ممکن است از چند طریق به یکدیگر چسبیده باشند: گاهی از طریق سینه و شکم، گاهی از پشت و گاهی از طریق سر به هم می چسبند.

بهادری تصریح کرد: موفقیت در جداسازی دوقلوهای به هم چسبیده بستگی به تعداد اعضای مشترک دارد و هر چه اعضای مشترک بیشتر باشد خطر جدایی بیشتر است.

وی وجود دوقلوهای همسان را به عنوان یک فرضیه دلیل به هم پیوستن دوقلوها عنوان کرد و گفت: اگر دوقلوها در دوران بارداری زودتر از 12 روز در رحم از هم جدا شوند، دوقلوها از هم جدا می شوند و اگر اینطور نباشد، وجود دارد. امکان به هم پیوستن آنها .

رئیس بخش جراحی کودکان بیمارستان نمازی شیراز افزود: بیشتر دوقلوهای به هم چسبیده پس از تولد فوت می کنند و برخی زنده می مانند و آنهایی که زنده می مانند باید جدا شوند. گاهی ممکن است یکی از دوقلوها ناقص و دیگری کامل باشد و گاهی هر دو کامل باشند اما اعضا مشترک باشند.

بهادری تصریح کرد: از نظر اخلاق پزشکی نمی توانیم یک عضو را فدای عضوی کنیم و این باعث جدایی دو مرحله ای شد.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: تیم جراحی متشکل از 4 جراح اطفال وظیفه جداسازی این دوقلوها را بر عهده داشتند.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا