سلامت خانواده

بهترین سن برای درمان تنبلی چشم

به گزارش خبرآنلاین، مدیرکل پیشگیری از معلولیت ها و انسجام اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از غربالگری بینایی بیش از 3 میلیون و 500 هزار کودک سه تا شش ساله در سال گذشته خبر داد و گفت: همه کودکان نیازمند به بصری. آسیب ها با عینک و جراحی ارائه می شود. توسط سازمان حمایت مالی شده است.

افروز صفریفرد در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اجرای غربالگری بینایی یا آمبلیوپی برای کودکان سه تا شش ساله از سال 1375، اظهار کرد: تنبلی چشم با تشخیص به موقع قابل درمان است در حالی که اگر به موقع تشخیص داده نشود و درمان نشود. باعث می شود فرد از یک یا هر دو چشم بسیار کوته بین و نابینا شود. چشم برخی از کودکان اگرچه سالم و طبیعی به نظر می رسد، اما از سلامت و بینایی کافی برخوردار نیست، بنابراین طرح غربالگری بینایی کودکان توسط سازمان بهزیستی در دهه 70 اجرا شد.

صفری فرد ادامه داد: نتیجه تکامل سیستم بینایی در این دوران دید روشن و کامل است. در این دوران به ویژه در 3 سال اول زندگی، هر عاملی که باعث ایجاد مشکل بینایی در یک یا هر دو چشم کودک شود، باعث اختلال در رشد و تکامل سیستم بینایی و در نتیجه کاهش بینایی کودک می شود. به عبارت دیگر، ممکن است چشمی که کاملا طبیعی به نظر می رسد، دید کامل و طبیعی نداشته باشد. اگر مشکلات بینایی کودک قبل از 5 سالگی تشخیص داده و درمان شود، حتی اگر در این مدت چشم تنبل شده باشد، با درمان به موقع، دید کامل حاصل می شود. بهترین سن برای درمان تنبلی چشم زیر 5 سال است. هر چه درمان تنبلی چشم بیشتر به تأخیر بیفتد احتمال بازیابی کامل بینایی کمتر می شود به طوری که پس از 7 تا 10 سالگی درمان هیچ تاثیری بر بینایی نخواهد داشت.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت و انسجام اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: طرح پیشگیری از تنبلی چشم در سال 1402 در تمامی مناطق شهری، روستایی و عشایری اجرا شد و 3 میلیون و 515 هزار و 700 کودک 3 تا 6 ساله در این برنامه غربالگری شدند. ; این رقم معادل 85 درصد از گروه هدف است.

به گفته وی، از تعداد مذکور، 70 هزار و 795 کودک مبتلا به انواع اختلالات بینایی تشخیص داده شدند که از این تعداد، 16 هزار و 611 کودک مبتلا به تنبلی چشم (تنبلی چشم) تشخیص داده شدند و برای مداخلات درمانی پیگیری شدند.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت ها و انسجام اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه پس از شناسایی این کودکان اقدامات درمانی آنها آغاز و به پزشک متخصص ارجاع شدند، تاکید کرد: پیگیری وضعیت کودکان مبتلا به آمبلیوپی تا زمانی که کودک 10 ساله شود ادامه می یابد.

صفری فرد خاطرنشان کرد: تمامی کودکان بی بضاعت دارای اختلال بینایی برای تهیه عینک و عمل جراحی از سوی سازمان حمایت مالی شده اند به طوری که به ۷۲۰۰ کودک عینک و ۱۱۰ کودک کمک هزینه جراحی پرداخت شده است. پیش بینی می شود در سال 1403 85 درصد از فرزندان گروه هدف تحت پوشش برنامه قرار گیرند.

وی در خصوص میزان کمک هزینه عینک و جراحی های مربوطه یادآور شد: بر اساس دستورالعمل حمایت مالی سازمان بهزیستی کمک هزینه خرید عینک سالانه حدود 500 هزار تومان و برای جراحی تا سقف 10 میلیون تومان است. .

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا