سلامت خانواده

نتایج مهم یک تحقیق؛ شاخص توده بدنی (BMI) چندان دقیق نیست/ چرا به BMI اعتماد نکنیم؟

نادیا زکالوندبه گفته محققان ایتالیایی، یک تغییر کوچک در شاخص توده بدنی (BMI) می تواند میلیون ها بریتانیایی را در رده چاق قرار دهد.

نسبت وزن به قد شاخصی است که توسط سازمان بهداشت جهانی تایید شده و پزشکان از این نسبت برای تعیین میزان چاقی استفاده می کنند. افراد چاق به دلیل وجود چربی اضافی در بدن در خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، سکته قلبی و سکته هستند.

در شاخص BMI فعلی، فردی با امتیاز 18.5 تا 25، 25 تا 29 و 30 و بالاتر به ترتیب سالم، دارای اضافه وزن و چاق در نظر گرفته می شود. افرادی که دارای اضافه وزن و چاقی هستند بیش از دیگران به بیماری های مختلف و حتی خطرناک مبتلا می شوند.

اخیراً محققان ایتالیایی به این نتیجه رسیده اند که این شاخص باید برای افراد بالای 40 سال تجدید نظر شود یا هرکسی که BMI آن 27 یا بالاتر است باید به عنوان چاق طبقه بندی شود.

BMI

داده های سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که 26 درصد از بزرگسالان شاخص BMI بالاتر از 30 دارند و این مشکل ساز است.

به گفته محققان، شاخص BMI بسیاری از بریتانیایی های 40 ساله بین 27.5 تا 27.6 است و طبق تعریف جدید محققان، این افراد چاق هستند اما خود را چاق نمی دانند.

افراد بالای 40 سال دچار چاقی موضعی در اطراف شکم می شوند که با کاهش عضله بدن به دلیل افزایش سن همراه است و به همین دلیل فرد فکر می کند که وزن اضافه نکرده است. این نشان می دهد که شاخص توده بدنی نمی تواند هشدارهای به موقع بدهد و مردم متوجه نمی شوند که در معرض بیماری های ناشی از چاقی قرار دارند.

محققان ایتالیایی برای تایید نتایج خود، 4800 داوطلب ایتالیایی 40 تا 80 ساله را مورد بررسی قرار دادند که نیمی از آنها مرد و نیمی دیگر زن بودند و دریافتند که 38 درصد از مردان و 41 درصد از زنان چاق و در معرض خطر بیماری هستند، اما شاخص توده بدنی 30 بود. سپس با بررسی های دقیق تر مشخص شد که 71 درصد مردان و 64 درصد زنان چاق هستند و چربی اضافی در بدن خود دارند و باید چاقی خود را درمان کنند.

منبع:

ایمیل روزانه

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا