قداری: هیچ خدمات درمانی تعطیل نشود – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست بهره وری بیمارستان ها و مراکز تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با محوریت سامانه مدیریت هوشمند سلامت (HIM) در سالن امام علی (ع) این دانشگاه برگزار شد.
یک مدیر خوب باید بر اساس اطلاعات تصمیم بگیرد
محمداسماعیل کیدری رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز ضمن اشاره به پیچیدگی های مدیریتی سازمان هایی مانند دانشگاه علوم پزشکی با مسئولیت های بهداشتی و درمانی اظهار داشت: وظایف دانشگاه های علوم پزشکی بر مبنای درآمد است و مدیریت داده محور بسیار حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه بهره وری به معنای افزایش کارایی با هزینه متناسب است، تصریح کرد: هیچ خدمتی نباید تعطیل شود بلکه باید بر اساس هزینه های انجام شده کیفیت را افزایش داد و وظیفه سازمانی را انجام داد.
کیدری با بیان اینکه مدیریت درآمد جزئی از وظایف اصلی هر سازمانی است، گفت: مدیر خوب، مدیری است که بر اساس اطلاعات تصمیم گیری کند.
وی با اشاره به توانمندی های سیستم مدیریت هوشمند سلامت (HIM) تصریح کرد: یکی از مهمترین مسائل در بیمارستان ها عدم ثبت یا عدم ثبت صحیح بخش قابل توجهی از درآمدها و خدمات ارائه شده است. این سیستم اطلاعات و از دست دادن درآمد را در اختیار کاربر قرار می دهد. بر اساس داده های این سیستم می توان برای مدیریت هزینه برنامه ریزی کرد.
کیدری با تاکید بر اینکه همه معاونان، مدیران و مسئولان باید با این سامانه آشنا شده و از آن استفاده کنند، گفت: واحد بهره وری در برخی بیمارستان ها مستقر است و یا بستر راه اندازی آن فراهم است، مراکز باید از نیروها و امکانات موجود برای ایجاد این واحد استفاده کنند.
وی بیان کرد: اطلاعات موجود در این سامانه امکان توزیع کارآمد تجهیزات و منابع و ارزیابی عملکرد مراکز را فراهم می کند. مدیر باید بر مراکز و پرسنل نظارت داشته باشد و عملکرد آنها را ارزیابی کند. رئیس دانشگاه در پایان بر لزوم استفاده از این سامانه در معاونت آموزشی، دانشکده ها، خوابگاه ها و مراکز بهداشتی درمانی تاکید کرد.
ضرورت استفاده از الگوهای موفق دنیا
محمد آقاجانی رئیس شورای مدیریت بهره وری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این جلسه با اشاره به اثرات منفی عدم تعادل منابع و مصارف جاری کشور، بر لزوم توجه و استفاده از الگوهای موفق دنیا برای مدیریت بهره وری در حوزه های مختلف از جمله انرژی، اقتصاد و سلامت تاکید کرد.
وی از وابستگی اکثریت مردم کشور به خدمات بیمارستان های وزارت بهداشت خبر داد و افزود: افزایش بهره وری و اصلاح اقتصادی دو اقدامی است که چراغ این خدمات را در مراکز دانشگاهی روشن نگه می دارد.
آقاجانی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 96-95 گام بلندی در راستای ارتقای بهره وری برداشت، گفت: راه اندازی سامانه هوشمند مدیریت سلامت حاصل تلاش بیش از 50 نفر از مدیران و کارشناسان این دانشگاه بود که در سال های بعد مورد غفلت قرار گرفت و علیرغم ارتقای ظرفیت های بیمارستانی این دانشگاه تنها با استفاده از ظرفیت های استثنایی این دانشگاه، تنها به ارتقای ظرفیت های این دانشگاه منجر شد. برای تبلیغات
وی افزود: سامانه مدیریت هوشمند سلامت در حال احیا است و نسخه نهم آن رونمایی می شود.
آقاجانی تصریح کرد: تدوین دستورالعمل استانداردسازی ثبت خدمات در کنار احیای سامانه HIM با نسخه نرم افزاری جدید با رویکرد عمل گرایانه و نتیجه گرا به جای رویکرد تبلیغاتی از دیگر اقداماتی است که در دوره ریاست جدید دانشگاه کلید خورده است.
رئیس شورای مدیریت بهره وری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: مدیریت بهره وری بدون اطلاعات دقیق، هوشمند، به روز و آنلاین امکان پذیر نیست. بیمارستان ها صنایع پیچیده ای هستند و پردازش اطلاعات آنها باید بر اساس شواهد دقیق باشد، در غیر این صورت مداخلات مدیریتی منجر به بهبود بهره وری نخواهد شد.
وی گفت: سیستم هوشمند مدیریت سلامت بر اساس مدل کایزن ژاپنی نزدیک است، در این مدل یک یا چند اقدام واحد یا موقت نمی تواند تاثیری بر بهره وری داشته باشد و ده ها یا حتی صدها اقدام چندگانه و مستمر مورد نیاز است.
آقاجانی ضمن تشریح مشخصات این سامانه اظهار داشت: بخشهای اصلی سامانه شامل: 1- داشبوردهای زنده در بخشهای مختلف بستری، اتاق عمل، کلینیک، پاراکلینیک و اورژانس و درآمد بیمارستان، 2- شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) برای سنجش بهرهوری نیروی انسانی، تجهیزات سرمایهای پزشکی، منابع مالی، فضای فیزیکی و پرونده الکترونیکی بیماران، تختها و اطلاعات الکترونیکی بیمار، تصاویر تشخیصی
وی گفت: اطلاعات این سامانه از دقت و صحت بالایی برخوردار است اما برای تکمیل سامانه و کنترل دائمی صحت و دقت اطلاعات، همکاری بیمارستان ها ضروری است. از سوی دیگر ورود به حوزه های دیگر از جمله بهداشت، دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی نیز در دستور کار ارتقای نظام است.
به گفته آقاجانی، کادر راهنمایی دانشگاه نیز از دیگر واحدهایی است که می تواند از این سامانه برای راهنمایی بیماران بهره مند شود.
رئیس شورای مدیریت بهره وری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: پیشنهاد ایجاد واحد ثابت بهره وری در سازمان های بیمارستانی و برگزاری دوره فشرده بهره وری برای مدیران و مسئولان در حال بررسی است.
وی همچنین از استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی در نسخه های جدیدتر سامانه و به روز رسانی فرآیند نظرسنجی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد.
ارتقای کارایی مراکز در گرو رضایت بیمار است
سیفوله مرادی قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت بررسی وضعیت درآمدی معاونت درمان گفت: اطلاعات هر مجموعه درمانی باید ثبت و در اختیار سایر مراکز درمانی قرار گیرد. سرعت انتقال این داده ها در نسخه جدید سیستم مدیریت هوشمند سلامت افزایش یافته است.
وی ادامه داد: بهره وری شواهد و ابعادی دارد که یکی از ابعاد آن رضایت خدمت گیرندگان و ارائه دهندگان خدمات است. همچنین ارائه خدمات با ارزان ترین قیمت یکی دیگر از جنبه های بهره وری است. یک بیمارستان ممکن است تراز مثبت داشته باشد، اما به دلیل قیمت بالای خدمات در مقایسه با سایر بیمارستان ها، کارآمد نباشد.
مرادی تصریح کرد: همه مردم باید بتوانند از امکانات دانشگاه بهترین استفاده را ببرند تا دانشگاه به بهره وری برسد. در بسیاری از کشورها تجهیزات پزشکی تحت مالکیت بیمارستان خاصی نیست و بیماران سایر بیمارستان ها نیز می توانند به نوبت از آن تجهیزات استفاده کنند. بیمارستان های وابسته به دانشگاه باید از تجهیزات موجود نهایت استفاده را ببرند.
وی با اشاره به حمایت معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه پرداخت های بیمارستانی، قرارداد با بیمه تکمیلی یا بهسازی مهدکودک ها، تصریح کرد: اقدامات زیادی برای جلب رضایت پرسنل انجام شده و باید از این بستر به درستی استفاده شود. اگر نیروی انسانی این دغدغه ها را نداشته باشد بهترین خدمات را به مردم ارائه می کند.
مرادی بیان کرد: تعامل مراکز با ستاد دانشگاه باید دو طرفه باشد تا درخواست های طرفین به موقع پیگیری شود.
برگزاری دوره آموزشی برای مدیران
جمشید سلام زاده معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این جلسه بر لزوم ساختارمندتر شدن فرآیند این سامانه با تعریف واحد مسئول در مراکز و برنامه ریزی برای برگزاری دوره آموزشی برای مدیران، مسئولان و یا کارشناسان جدید تاکید کرد.
وی ادامه داد: استفاده از این سامانه باید ادامه یابد و یکی از اقدامات اجباری شدن مدیران جدید برای گذراندن دوره آموزشی و دریافت گواهی دوره است. هر دو پیشنهاد می توانند روند بهبود کارایی بیمارستان ها را تسریع بخشند.
سیستم HIM؛ ابزاری برای مدیریت بهتر مراکز
رضا زندی معاون پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز سامانه HIM را ابزاری برای مدیریت بهتر مراکز دانست و گفت: یکی از بارزترین ویژگی های این ابزار دسترسی مدیران و روسای بیمارستان ها به اطلاعات دقیق و به روز برای مدیریت بیمارستان است.
وی افزود: تعامل مسئولان مراکز بهداشتی اندازه گیری اطلاعات این سامانه باید افزایش یابد و ارتباط مدیران و روسای مراکز با ستاد دانشگاه نیز با قوت ادامه یابد.
زندی تصریح کرد: بهره وری با سفارش حاصل نمی شود و نیازمند تعامل است. جلسه بهره وری باید به صورت هفتگی در بیمارستان ها برگزار شود و همه اعضا در این راستا توافق کنند.
وی با تاکید بر اینکه همه افراد در مراکز باید درگیر سامانه باشند و نظرات خود را ارائه دهند، گفت: در شهرستان های استان تهران روسای شبکه های بهداشت و درمان این سامانه را بر عهده دارند. استفاده از این سیستم توسط مدیران و رهبران دستاوردهای بزرگی را برای مراکز به همراه دارد.



