چالش های تبلیغات جراحی زیبایی در فضای مجازی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، ذبیح الله واحدی مشاور حقوقی سازمان نظام پزشکی کشور به سوالاتی در خصوص تبلیغات جعلی جراحی زیبایی و فتوشاپ در فضای مجازی پاسخ داد و با اشاره به قوانین موجود در این زمینه از جمله قانون تجارت الکترونیک و قانون منع تبلیغ کالاهای مضر و افزایش نیاز به نظارت بر کالاهای مضر و تخلف از آنها، تاکید کرد.
وحیدی عدم آگاهی مردم و عاملان این جنایات در کنار عدم نظارت و برخورد موثر را از عوامل اصلی تداوم این معضل می داند.
وی از وجود سامانه های گزارش دهی مانند سامانه 190 یاد کرد که مردم می توانند از طریق آن تبلیغات مشکوک را گزارش دهند. همچنین سازمان نظام پزشکی سامانه ای برای رصد و برخورد با تخلفات اعضای خود دارد.
مشاور حقوقی نظام پزشکی کشور با اذعان به کمبود نیروی انسانی کافی برای نظارت بر فضای مجازی، افزایش آن را مشکل دانست و به مردم توصیه کرد: برای تشخیص اعتبار آگهی ها، توجه به برچسب های سازمان غذا و دارو و بررسی تخصص و اعتبار پزشکان از طریق سامانه های مربوطه.
واحدی در ادامه گفت و گو با رادیو دیاووگو به چالش های حوزه تبلیغات جراحی زیبایی اشاره کرد و گفت: با پدیده ای مواجه هستیم که درصد آن متفاوت است. عوامل زیادی مانند فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و بیکاری در این زمینه دخیل هستند.
وی بر لزوم همکاری بین دستگاهی پلیس فتا، وزارت بهداشت، تعزیرات حکومتی و سازمان نظام پزشکی برای نظارت و مقابله با تبلیغات جعلی تاکید کرد.
وحیدی درباره مسئولیت تریبون های اجتماعی در برخورد با تبلیغات غیرواقعی گفت: با کسانی مواجه هستیم که حتی مدرک پزشکی ندارند یا پزشک متخصص این حوزه نیستند. این موضوع نشان دهنده عدم نظارت است; بنابراین لازم است نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر درمانگاه ها و پزشکان افزایش یابد.
وی بر لزوم آگاه سازی مردم و افزایش نظارت بر فضای مجازی تاکید کرد و گفت: باید راه های مبارزه با این پدیده را تقویت کنیم. سیستم های گزارش دهی مانند 190 می توانند در این زمینه موثر باشند.
وحیدی در گفت و گو با رادیو گفتگو از مردم خواست در صورت مواجهه با تبلیغات مشکوک اطلاع رسانی کنند و از طریق سامانه های مربوطه تخصص و اعتبار پزشکان را بررسی کنند.



