سلامت خانواده

برای جلوگیری از دیسک گردن چه کنیم؟

به گزارش خبرآنلاین، ذبیح الله حسن زاده فوق تخصص بیماری های استخوان و جراح ارتوپد گفت: ستون فقرات ما از تعدادی مهره تشکیل شده است و بین هر دو مهره یک دیسک وجود دارد که وظیفه جذب ضربه یا ضربه به آن را بر عهده دارد. استخوان ها همراه با آنهاست

باشگاه خبرنگاران جوان در خبری نوشت: وی افزود: ستون فقرات ما چهار انحنا دارد. انحنای دهانه رحم، انحنای پشت، انحنای کمر و انحنای لگن. این چهار منحنی نقش بسیار مؤثری دارند و در صورت نبودن آنها، راه رفتن افراد متعادل نیست، اما گاهی به دلیل فعالیت های سخت، داشتن مشاغل سنگین، وزن زیاد یا ضربه زدن و ایجاد تصادف؛ دیسک های ما در معرض فشار و ضربه مکانیکی و در نتیجه آسیب قرار می گیرند.

حسن زاده ادامه داد: دیسک های بدن به ویژه دیسک های کمر شایع است و 85 درصد بیماران معمولا یک بار در طول زندگی خود دچار کمردرد می شوند.

وی بیان کرد: به طور کلی کمردرد چهار علت اصلی دارد; شایع ترین دلیل مکانیکی است. بروز عفونت ها، بیماری های التهابی و روماتیسمی مانند آرتریت روماتوئید یا بیماری هایی مانند لوپوس و تومورها از دیگر علل شایع کمردرد هستند.

این فوق تخصص بیماری های استخوان و جراح ارتوپد تصریح کرد: هر کدام از این دلایل می تواند علل متفرقه دیگری داشته باشد که پزشک با معاینه و تصویربرداری مناسب به تشخیص قطعی می رسد و اقدامات لازم برای درمان انجام می شود.

وی ادامه داد: به طور کلی دیسک کمر از بیماری های شایعی است که مردم ما در طول زندگی خود با آن مواجه می شوند و برای اینکه دچار این مشکلات نشوند نیاز به مراقبت های ویژه و تشخیص به موقع دارند. هنگامی که دیسک در ناحیه ای از بدن ایجاد می شود، باید آن را جدی گرفت. یکی از شایع ترین موارد دیسک کمر و سپس گردن است که به ندرت در قفسه سینه به دلیل عدم تحرک ایجاد می شود و این دردها زمانی که بیش از دو هفته طول بکشد یا منشا عصبی داشته باشد باید جدی گرفته شود.

حسن زاده گفت: در موارد درد طولانی مدت، بیمار در اندام تحتانی احساس گزگز و بی حسی می کند و این احساس به اندام هایی مانند انگشتان دست یا پاشنه پا سرایت می کند.

وی درباره راه های پیشگیری از بروز دیسک کمر و گردن گفت: درست نشستن و نشستن تا حد امکان می تواند در پیشگیری از بروز دیسک کمر بسیار موثر باشد. توصیه ما این است که افراد بیش از 20 دقیقه در یک مکان ننشینند. همچنین از رانندگی یا سفرهای طولانی که مستلزم نشستن طولانی مدت است خودداری کنید. توصیه دیگر این است که اجسام سنگین را بلند نکنید و به خصوص خانم ها روش صحیح برداشتن اجسام سنگین را از روی زمین رعایت کنند. همچنین افراد باید سعی کنند به موقع به پزشکان و متخصصان ارتوپدی، مغز و اعصاب، طب فیزیکی و فیزیوتراپ مراجعه کنند تا با تشخیص زودهنگام و به موقع درمان مناسب را دریافت کنند.

درمان دارویی دیسک کمر تنها 30 تا 40 درصد موثر است

وی تصریح کرد: تمامی این درمان ها با همکاری بیمار و با رعایت توصیه های پزشک معالج قابل حل است. در مورد درمان دیسک، قسمت دارویی تنها 30 تا 40 درصد می تواند موثر باشد، اما فیزیوتراپی و ورزش های تقویتی ناحیه کمر و همچنین کاهش وزن می تواند بسیار موثر و پیشگیرانه باشد.

این جراح ارتوپد گفت: دیسک گردن به تنهایی می تواند شامل چندین حالت باشد و در 4 درجه ایجاد شود. ابتدا مهره گردن آبی را که در داخل دارد از دست می دهد و برآمدگی در آن ایجاد می شود. در مرحله دوم شاهد فتق در مهره، پارگی دیسک و بیرون زدگی هستیم. در مرحله سوم قسمتی از دیسک برداشته شده و داخل فضای نخاعی یا روی ریشه عصبی قرار می گیرد و در مرحله چهارم قطعاتی از دیسک در فضای کانال نخاعی قرار می گیرد که درمان را بسیار سخت می کند. . معمولا اکثر بیماران مرحله 1 و 2 را تجربه می کنند و در صورت عدم مراجعه به موقع و عدم انجام درمان های خودسرانه و سنتی و مراجعه به پزشک می توانند از بروز درد در مراحل 3 و 4 جلوگیری کنند اما در صورت سهل انگاری و استفاده از برخی روش های سنتی غیر استاندارد و غیر علمی ممکن است عواقب بسیار جبران ناپذیری داشته باشد.

حسن زاده گفت: هر نوع ماساژ، تزریق و نرم کننده توسط افراد غیر متخصص و غیر علمی برای بیمار بسیار خطرناک و مضر خواهد بود. یکی از توصیه های مهم ما این است که کمردرد کودکان را جدی بگیرید. اگر کودکان بیش از دو هفته از کمردرد رنج می برند و یا بدون دلیل تب دارند، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند تا از بروز احتمالی یک بیماری بدخیم مانند سرطان خون جلوگیری شود.

وی گفت: کمردرد در سنین بالا با پوکی استخوان و در نتیجه شکستگی خاموش می تواند خود را نشان دهد. با مراجعه به موقع جهت تشخیص دقیق و همکاری با پزشک متخصص و رعایت برخی اصول می توانید نقش بسیار موثری در درمان و سلامت بیمار داشته باشید.

233217

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا