سلامت خانواده

مغز دوم انسان در کجای بدن قرار دارد؟

علی سلیمی: احتمالا برای بسیاری از ما پیش آمده است که وقتی استرس داریم، متوجه تغییراتی در سیستم گوارشی خود یا احساس تنش در ناحیه معده خود شده ایم. اتصالات عصبی در معده بسیار پیچیده و گسترده است و وظیفه آن فقط هضم غذا نیست. بر اساس تحقیقات در این زمینه، مایکل گرشون در کتاب “مغز دوم” توضیح داد که یک شبکه عصبی با بیش از 100 میلیارد نورون در معده وجود دارد که سیگنال های استرس را به بدن می دهد و گاهی باعث بیماری می شود.

زمانی که مغز تحت تاثیر برخی از احساسات قرار می گیرد، می تواند این احساسات را از طریق مسیرهای عصبی و خونی و حتی هورمون ها به معده منتقل کند. این نیز باعث ناراحتی سیستم گوارشی می شود. برای مثال استرس سیستم گوارشی را تحریک می کند و باعث اسهال می شود.

نتایج مطالعات مختلف نشان می دهد که اضطراب مزمن می تواند عملکرد گوارشی را در درازمدت تغییر دهد و باعث اختلال در آن شود. گرسنگی و سیری از جمله اطلاعاتی است که از طریق مغز منتقل می شود و هر نوع احساس منفی در مغز این احساسات را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. برعکس این موضوع نیز صادق است، زمانی که ما درد گوارشی را احساس می کنیم، نورون های لوله گوارش به مغز اطلاع می دهند و فرمانده بدن نیز به روش های مختلف مداخله و واکنش نشان می دهد.

در برخی موارد، هنگامی که ارتباط بین مغز و معده به خطر می افتد، مشکلاتی مانند سندرم روده تحریک پذیر نیز رخ می دهد. سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال شایع است که باعث درد شکم، نفخ و اختلالات مدفوع می شود و می تواند با ناتوانی قابل توجه و هزینه های بالا همراه باشد. بسیاری از محققان نقش مسائل روانی را در این اختلال بسیار قوی می دانند و در 20 تا 60 درصد موارد این اختلال با سایر اختلالات روانی در افراد همراه است. این موارد اهمیت توجه بیشتر به وضعیت و عملکرد معده و دستگاه گوارش را نشان می دهد.

منبع: روانشناسی امروز

بیشتر بخوانید: 4 نکته ای که باید قبل از مصرف داروهای روانپزشکی در نظر بگیرید

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا