سلامت خانواده

کدام الگوی خواب باعث افزایش فشار خون می شود؟

به گزارش خبرآنلاین، احتمالاً تجربه کرده اید که اگر شب ها دیر بخوابید، اغلب صبح روز بعد با احساس شادابی کمتری از خواب بیدار می شوید. دلیلش این است که دیرتر از حد معمول به رختخواب رفتن لزوماً به این معنی نیست که می توانید صبح ها بیشتر بخوابید زیرا کار شما در همان زمان شروع می شود و هنوز باید برای آماده شدن وقت بگذارید. بنابراین دیر بیدار ماندن همیشه به معنای ساعات خواب کمتر است.

ایسنا در خبری نوشت: بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده در سال 2023 که در مجله فشار خون منتشر شد، تاخیر در زمان خواب می تواند عواقب بیشتری بر سلامت افراد داشته باشد. به ویژه، تأثیر شگفت انگیزی بر فشار خون دارد، زیرا می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد. این امر حتی برای افرادی که با دیر به رختخواب رفتن به میزان توصیه شده خواب می رسند نیز صادق است.

دنی اکرت، محقق ارشد این مطالعه و مدیر موسسه سلامت خواب در آدلاید، استرالیا، گفت: “این مورد نشان می دهد که افراد ممکن است نیاز داشته باشند نه تنها مدت زمان خواب خود را در نظر بگیرند، بلکه اهمیت داشتن یک برنامه خواب منظم برای بیماری های قلبی عروقی را نیز در نظر بگیرند. سلامتی را نیز درک کنید.

در این تحقیق، داده ها بر یک دوره 9 ماهه متمرکز بود و شامل بیش از 12000 بزرگسال، عمدتاً مردان میانسال، دارای اضافه وزن با یا بدون فشار خون بالا، از 20 کشور بود. تاخیر 34 دقیقه ای در به رختخواب رفتن خطر ابتلا به فشار خون بالا را 32 درصد افزایش می دهد، در حالی که تاخیر 90 دقیقه یا بیشتر این خطر را 92 درصد افزایش می دهد.

در حالی که از نقطه نظر علمی کاملاً مشخص نیست که چگونه تأخیر در زمان خواب می تواند باعث افزایش فشار خون شود، چند تئوری در مورد اینکه چرا این اتفاق می افتد ارائه شده است.

علت فشار خون بالا رعایت نکردن زمان خواب است

دکتر کیت کوشیدا، رئیس و مدیر پزشکی بخش پزشکی خواب استنفورد، توضیح داد: “ممکن است به اختلال در ریتم شبانه روزی افراد مرتبط باشد.” داشتن یک برنامه منظم خواب تضمین می کند که هر روز تقریباً در ساعت یکسانی از خواب بیدار می شوید و هر شب تقریباً در ساعت یکسانی به خواب می روید.

این نتایج نه تنها تضمین می کند که ساعات خواب توصیه شده در هر شب را حفظ می کنید، بلکه ساعت داخلی 24 ساعته (چرخه شبانه روزی) بدن شما را نیز نسبتاً ثابت نگه می دارد. چرخه شبانه روزی شما بر مواردی مانند اشتها، ترشح هورمون و … نیز تاثیر می گذارد و به گفته دکتر کوشیدا، تنظیم نکردن فشار خون نیز می تواند یکی از عوارض اختلال در این ساعت باشد.

این همچنین توضیح می دهد که چرا کارگران شیفت شب که اختلالات ریتم شبانه روزی را تجربه می کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند. خطر ابتلا به فشار خون بالا همچنین در مطالعه‌ای روی بیش از 2000 نوجوان مکزیکی مشاهده شد که زمان خوابشان 11 شب بود و دیرتر به رختخواب رفتند. نتایج این تحقیق در سال 2020 در مجله آمریکایی فشار خون منتشر شد.

از دیگر دلایل افزایش دیرهنگام فشار خون، تاخیر در خواب است

یکی دیگر از عوارض نخوابیدن در یک زمان خاص مربوط به کمبود خواب است، اگرچه این عاملی نبود که در مطالعه سال 2023 بر خطر ابتلا به فشار خون بالا تأثیر بگذارد.

به گفته دکتر فرانسیسکو لوپز-جیمنز، متخصص قلب، خواب ناکافی می تواند باعث نوسانات هورمونی شود که به نوبه خود می تواند باعث فشار خون بالا شود.

این پزشک توضیح داد: تصور می شود خواب به بدن کمک می کند تا هورمون های مورد نیاز برای کنترل استرس و متابولیسم را کنترل کند. با گذشت زمان، کمبود خواب می تواند باعث نوسانات هورمونی شود و تغییرات هورمونی می تواند منجر به فشار خون بالا و سایر عوامل خطر بیماری قلبی شود.

به نظر می رسد به چند دلیل داشتن یک برنامه خواب ثابت مهم است. وقتی هر شب در ساعت خاصی به رختخواب می روید (از جمله آخر هفته ها) و هر روز در ساعت خاصی از خواب بیدار می شوید، به طور پیش فرض ساعات خواب توصیه شده خود را دریافت می کنید.

این مقدار برای بزرگسالان بین 7 تا 9 ساعت است. با انجام این کار، مطمئن خواهید شد که خلق و خوی خوبی دارید، سطح استرس شما پایین است، ریتم شبانه روزی شما به خوبی هماهنگ است، عملکرد شناختی شما در اوج است، و سیستم ایمنی شما با عملکرد بهینه کار می کند. همه این عوامل به سلامت کلی شما کمک می کنند، نه فقط سلامت قلب شما.

با این حال، وقتی صحبت از سلامت قلب و فشار خون می شود، باید بیشتر بدانید که وقتی مکرر در طول شب از خواب بیدار می شوید، چه اتفاقی برای فشار خون شما می افتد.

فشار خون در شب

فشار خون شما در طول روز با توجه به ریتم شبانه روزی بدن در نوسان است. درست قبل از اینکه صبح از خواب بیدار شوید، فشار خون و سطح کورتیزول شما شروع به افزایش می کند. به همین دلیل احتمال حمله قلبی در صبح بیشتر است. حتی اگر فشار خون بالا دارید، فشار خون شما در طول عصر هنگام خواب کاهش می یابد، اما فشار خون برخی افراد در هنگام عصر کاهش نمی یابد.

بر اساس نتایج تحقیقات منتشر شده در سال 2018 در مجله فشار خون، آپنه انسدادی خواب و بیدار شدن مکرر در شب برای رفتن به دستشویی نیز می تواند به جای کاهش فشار خون، فشار خون را افزایش دهد. از سوی دیگر، فشار خون بالا در شب که به فشار خون شبانه معروف است، می تواند علائمی مانند آپنه خواب یا بیدار شدن بیشتر در شب را ایجاد کند. اگر میانگین فشار خون شما در طول شب 110 سیستولیک و 65 دیاستولیک است که آستانه بسیار پایین‌تری نسبت به فشار خون طبیعی است، ممکن است فشار خون شبانه داشته باشید.

۴۷۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا