سلامت خانواده

ضرورت بازتعریف جایگاه رسانه به عنوان شریک راهبردی نظام سلامت – خبرگزاری مهر ایران و جهان

حسین کرمانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در دومین روز از کارگاه ملی مدیریت شیوع بیماری های واگیر و بیماری های بهداشتی که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سرعین برگزار شد، با اشاره به نقش حیاتی رسانه ها در مدیریت بحران های سلامت، گفت: رسانه ها تنها ناظر سلامت نیستند، بلکه در حفظ سلامت شریک اصلی هستند. زندگی می کند. اگر اطلاع رسانی صحیح و به موقع به مردم نرسد شایعات و بی اعتمادی جایگزین آن می شود که بزرگترین تهدید برای مدیریت بحران است.

وی صداقت را مبنای اعتماد عمومی دانست و گفت: در شرایط بحرانی لازم نیست یکباره همه حقیقت گفته شود، بلکه آنچه گفته می شود باید دقیق، شفاف و صادقانه باشد. حتی اگر اطلاعات کامل نباشد، بد نیست با مردم صادق باشید و بگویید: «در حال حاضر نمی‌توان پاسخ دقیقی داد.» مردم این صداقت را درک می کنند.

کرمان پور با بیان اینکه در بحران ها نمی توان به داده ها و دستورات قبلی تکیه کرد، افزود: در شرایط بحرانی تغییر می کند. قدرت اخبار جعلی در ذهن مردم بیشتر از حقیقت است، زیرا حقیقت آرام آرام می آید. در چنین شرایطی مسئولان باید با زبانی ساده، شفاف و عامه پسند صحبت کنند. نه با کلمات تخصصی و مبهم.

این مسئول همچنین درباره اهمیت یکپارچگی پیام هشدار داد: نباید بین پیام های ملی و محلی تضادی وجود داشته باشد. پیام های بهداشتی باید با فرهنگ و زبان مردم هر منطقه منطبق باشد. صداقت یک خط پیوسته است. شما نمی توانید بخشی از حقیقت را بگویید و بقیه را پنهان کنید.

وی بر ضرورت مدیریت اینفودمیک یا اپیدمی اطلاعات نادرست، تاکید کرد و گفت: اگر شایعات در ذهن مردم رخنه کند، کنترل آن غیرممکن است. فضای مجازی باید همیشه رصد شود و پاسخ ها واضح، سریع و قابل فهم باشد. استفاده از چهره های محبوب محلی می تواند موثرتر از رسانه های رسمی باشد.

کرمانپور همچنین بحران را فرصتی برای بازتعریف رابطه با رسانه دانست و خاطرنشان کرد: در بحران ها نباید سکوت کرد. سکوت مدیران بزرگترین منبع شایعات است. رسانه ها باید در همه شرایط حتی در مواقع عادی در کنار وزارت بهداشت باشند. این ارتباط نباید فقط در بحران شکل بگیرد.

وی در پایان از خبرنگاران حوزه سلامت به عنوان سربازان گمنام سلامت یاد کرد و گفت: رسالت ما برقراری ارتباط صادقانه و مستمر با مردم از طریق رسانه هاست. این ارتباط باید مبتنی بر اعتماد، شفافیت، به روز رسانی منظم و درک متقابل باشد.

لازم به ذکر است، کرمانپور پیش از این مراسم در دیدار با رئیس و جمعی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ضمن قدردانی از زحمات کادر درمانی و مسئولین این دانشگاه، بر اهمیت نقش روابط عمومی در اطلاع رسانی صحیح و شفاف به عموم مردم تاکید کرد و گفت: روابط عمومی به عنوان پل ارتباطی بین وزارت بهداشت و درمان، دانشگاه ها باید همواره با رویکرد نوین عمومی تلاش کنند و دانشگاه ها را با رویکرد خلاقانه افزایش دهند. آگاهی جامعه و مدیریت بحران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا