سلامت خانواده

روایت بلینکن از روند آتش بس میان حماس و اسرائیل

گزارش کردن اقتصاد آنلاین به گزارش ایسنا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در کنار شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه و نخست وزیر قطر، قطر را شریکی خستگی ناپذیر توصیف کرد که برای صلح تلاش می کند. بلینکن گفت که رسیدن به یک توافق “ممکن” است و افزود: “من معتقدم که باید هر کاری که می توانیم برای تحقق آن انجام دهیم.” اما هیچ تضمینی وجود ندارد. قطر همواره در دستیابی به توافق آتش بس در غزه شریک بوده است. ما در تلاش هستیم تا راهی برای پایان دادن به این جنگ و سپس بازسازی غزه پیدا کنیم. تقریباً تمام جهان از پیشنهاد آتش بس حمایت کرده اند (رئیس جمهور آمریکا جو بایدن).

وی افزود: در هفته‌های آتی، ایده‌هایی را برای نحوه اداره غزه پس از پایان جنگ برای بخش‌های کلیدی مانند حکومت‌داری، امنیت و بازسازی (در غزه) ارائه خواهیم داد. ما در تلاش هستیم تا جریان کمک‌ها را افزایش دهیم. غزه، از غیرنظامیان محافظت کنید و گروگان ها را آزاد کنید.

بلینکن با ادعای اینکه «حماس اجازه نخواهد داشت در مورد آینده این منطقه و مردم آن تصمیم گیری کند»، گفت: ما می توانیم با برخی از اصلاحات پیشنهادی حماس کار کنیم در حالی که برخی دیگر غیرقابل قبول است.

بلینکن بدون اشاره به جزئیات گفت: حماس اصلاحات زیادی را برای توافق آتش بس پیشنهاد کرده است که قابل اجرا نیست و ما درباره آن اصلاحات بحث کردیم. ما به فشار با شرکای خود در قطر و مصر برای دستیابی به یک توافق جدید ادامه خواهیم داد.

بلینکن گفت: حماس می تواند با یک کلمه پاسخ دهد: بله. در عوض، او نزدیک به دو هفته صبر کرد و درخواست تغییرات زیادی کرد. اکنون زمان تصمیم گیری است. هرچه این دوره طولانی تر شود، مردم بیشتر آسیب خواهند دید.

وی همچنین در هشداری به تل آویو گفت: “ما قوانین بین المللی بشردوستانه در جنگ های مسلحانه را به دقت رصد می کنیم و در حال رصد دقیق هستیم و در داخل دولت، از جمله در وزارت من، ارزیابی هایی را انجام می دهیم که آیا اسرائیل یا هر یک از طرف های دیگر در هر درگیری درگیر هستند یا خیر. پایبندی به این قوانین

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: مصمم هستیم شکاف بین دو طرف را برای پایان هر چه سریعتر جنگ کم کنیم. اسرائیل این پیشنهاد را همانطور که بود پذیرفت، اما حماس آن را رد کرد. حماس مسئول عدم توافق و شروع جنگ است.

نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز گفت: از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای آتش بس در غزه استقبال و حمایت می کنیم. حضور 3 کشور ضامن تداوم مذاکرات تا رسیدن به آتش بس دائمی را تضمین می کند. آنچه ما در تلاش هستیم انجام دهیم این است که به یک نتیجه مهم یعنی آتش بس برسیم. ما درباره پاسخی که از حماس و سایر جناح ها در مورد توافق پیشنهادی دریافت کردیم، صحبت کردیم. ما متعهد به حل اختلافات و گرد هم آوردن طرفین برای پایان دادن به جنگ هستیم. ما با شرکای خود متعهد به پر کردن شکاف و تلاش برای حل اختلافات به عنوان بهترین راه برای پایان دادن به جنگ هستیم و این پیام را به همه می فرستیم که هر روز از دست دادن ما به قیمت جان بیگناهان تمام می شود. ما روی نقش ایالات متحده و همه شرکا برای اعمال فشار بر طرفین برای توقف جنگ در غزه حساب می کنیم.

وی تاکید کرد که کشورهای منطقه آماده طرح صلح مبتنی بر ابتکار عربی هستند که به راه حل دو کشوری منجر شود. راه حل دائمی راه حل عادلانه تشکیل کشور فلسطین با پایتختی بیت المقدس است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا