بهداشت و درمان

اقداماتی برای پیشگیری از گرمازدگی

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت ، گرمازدگی به معنای ناتوانی بدن در دفع گرما و افزایش دمای داخل بدن است که در اثر گرمای هوا یا فعالیت شدید، زمانی که بدن دیگر قادر به تنظیم نیست، ایجاد می شود. دمای آن، فرد دچار گرمازدگی می شود. یکی از علائم اولیه گرمازدگی احساس گرما در پوست است که اغلب با قرمز شدن پوست همراه است، افزایش ضربان قلب یکی دیگر از علائم گرمازدگی است، زمانی که قلب سعی می کند افزایش دمای بدن را جبران کند. سریعتر می زند

علائم گرمازدگی

سردرد شدید و ضربان دار یکی از علائم شایع گرمازدگی است که در اثر واکنش مغز به گرمای شدید ایجاد می شود. سرگیجه و گیجی نیز از علائم گرمازدگی در نظر گرفته می شود، زیرا بدن در هنگام افزایش دما سعی می کند فشار خون و گردش خون را تنظیم کند. این وضعیت می تواند منجر به از دست دادن تعادل شود.

اقداماتی برای جلوگیری از گرمازدگی

برای جلوگیری از گرمازدگی نوشیدن مایعات زیاد توصیه می شود، در این شرایط آب بهترین انتخاب است، می توانید از میوه های آبدار مانند خیار، هندوانه و پرتقال نیز استفاده کنید، این میوه ها نه تنها آب مورد نیاز بدن را تامین می کنند. همچنین ویتامین ها و همچنین مواد معدنی ضروری بدن را تامین می کنند، شربت نعنا نیز خاصیت خنک کنندگی دارد، نوشیدن دوغ نیز به حفظ تعادل الکترولیت بدن کمک می کند و بدن را خنک نگه می دارد.

برای جلوگیری از گرمازدگی، لازم است فعالیت های بدنی در گرم ترین ساعات روز، معمولا بین ساعت 10 صبح تا 16 بعد از ظهر محدود شود. اگر مجبورید در فضای باز کار کنید یا فعالیت بدنی انجام دهید، در فواصل زمانی مکرر. در جای خنک استراحت کنید؛ پوشیدن لباس های سبک و گشاد از پارچه های نخی و نخی نیز می تواند به خنک نگه داشتن بدن کمک کند و از کلاه، عینک آفتابی و چتر برای محافظت در برابر نور مستقیم خورشید استفاده کنید.

یک فن می تواند هوا را به گردش درآورد، اما زمانی که هوا بسیار گرم است، استفاده از فن کافی نیست و باید از کولر استفاده کنید، دوش آب سرد نیز می تواند خطر گرمازدگی را کاهش دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا