سلامت خانواده

خوردن یک وعده از این غذای محبوب معادل کشیدن 25 نخ سیگار است

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس این گزارش، بسیاری از غذاها، از کنسرو ماهی گرفته تا چیپس، با استفاده از روغن های گیاهی تهیه می شوند که برخی کارشناسان نگران آن هستند که ممکن است حاوی ترکیبات سمی باشند. روغن نباتی از گیاهان روغنی مختلف مانند: آفتابگردان، سویا، ذرت و … به دست می آید اما روغن حیوانی از قسمت چربی شیر، خوک، پیه به دست می آید.

العین فارسی در خبری نوشت: کارشناسان می گویند: این روغن نباتی که یک فرآورده صنعتی است تا 150 سال پیش وجود نداشت، اما بسیاری از جمعیت های انسانی به چربی های حیوانی مانند کره و پیه گاو وابسته بودند و از زمان سنگ. سن، چربی ها و چربی های حیوانی حدود 100 هزار سال است که از روغن های به دست آمده از میوه های روغنی مانند زیتون و نارگیل استفاده می شود.

به گفته آنها، با ظهور این روغن ها، روغن حیوانی به تدریج از برنامه غذایی روزانه حذف شد و در حال حاضر بزرگترین منبع چربی در رژیم غذایی ما است. به همین دلیل، کارشناسان بر این باورند که بین روغن نباتی گفته شده و سلامت ضعیف و مشکلات سلامت مدرن مانند سرطان، آلزایمر و بیماری پارکینسون ارتباط وجود دارد.

آنها توضیح دادند: مشکل اصلی این روغن های گیاهی که کالری بیشتری نسبت به شکر یا آرد دارند، این است که حاوی اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه (PUFA) هستند.

کارشناسان بر این باورند که این ترکیبات به شدت مستعد واکنش با اکسیژن هستند، فرآیندی که اکسیداسیون نامیده می شود. این اکسیداسیون لیپید ترکیبات جدیدی به نام محصولات اکسیداسیون لیپید (LOP) ایجاد می کند. با مصرف این چربی ها، بدن ما در معرض صدها یا حتی هزاران نوع مختلف از محصولات سمی اکسیداسیون لیپید قرار می گیرد.

سم شناسان همچنین می گویند: این روغن های گیاهی که در منازل و رستوران ها استفاده می شود، حتی قبل از پختن، نسبت به زمانی که برای اولین بار در ظرف یا بطری ریخته می شوند، دارای غلظت بسیار بالاتری از سم هستند.

به گفته آنها، وقتی این روغن ها برای تولید غذا در خانه ها، رستوران ها یا کارخانه های مواد غذایی فرآوری شده حرارت داده می شوند، سموم بیشتری ایجاد می شود.

به عبارت دیگر، اگر غذای تولید شده با این روغن ها دوباره گرم شود، سموم بیشتری ایجاد می شود. به همین دلیل، محققان تاکید می کنند که یک وعده 140 گرم سیب زمینی، حدود 25 گرم که با روغن نباتی سرخ می شود، سمی معادل کشیدن 25 نخ سیگار معرفی می کند. آنها هشدار می دهند که هر چه زمان پخت و حرارت با این روغن ها بیشتر شود، خطرناک تر می شود.

همچنین هشدار داده می شود در مصرف غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ شده، مرغ، ماهی، میگو که در حرارت زیاد این روغن های گیاهی تهیه می شوند، دقت کنید تا بتوانیم خطرات آن را کاهش دهیم.

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا