بهداشت و درمان

تاثیر داروهای کاهش وزن در مقابله با بیماری کبد چرب

به گزارش خبرگزاری بهداشت، داروی در دست توسعه، survodutide، به 83 درصد از بیماران کمک کرد تا به بهبود واقعی در نشانگرهای بیماری کبد چرب دست یابند، وضعیتی گسترده و بالقوه کشنده مرتبط با چاقی.

در حال حاضر تنها یک دارو به نام resmetirom تایید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای مبارزه با بیماری کبد چرب وجود دارد و همه بیماران نمی توانند از آن استفاده کنند.

دکتر آرون سانیال، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه ویرجینیا، گفت: “سورودوتاید می تواند یک اصلاح کننده مهم در برابر این بیماری باشد.”

به گفته محققان، از هر 4 نفر در سراسر جهان، 1 نفر به بیماری کبد چرب مبتلا است.

یک کبد سالم دارای محتوای چربی وزنی تنها 5 درصد یا کمتر است، اما چربی موجود در بیماری کبد چرب می تواند به سطوح ناسالمی برسد که افراد را در معرض خطر سیروز، سرطان کبد یا حتی نیاز به پیوند کبد قرار دهد. چاقی عامل اصلی بیماری کبد چرب است.

کارآزمایی survodutide شامل 282 بزرگسال از 25 کشور بود که همگی کبد چرب با درجاتی از فیبروز (اسکار) بافت کبد داشتند. بیماران تزریق هفتگی دارونما یا یکی از سه دوز سورودوتاید (2.4 میلی گرم، 4.8 میلی گرم، یا 6 میلی گرم) را به مدت 24 هفته دریافت کردند.

دوز هفتگی به تدریج به 6 میلی گرم برای 24 هفته دیگر افزایش یافت.

تیم تحقیقاتی گزارش داد که در 48 هفتگی، اکثر بیماران (83 درصد) بهبودهایی را در تعدادی از نشانگرهای کبد چرب مشاهده کردند: سطوح پایین‌تر چربی کبد، التهاب و عدم بدتر شدن فیبروز.

در سه چهارم بیماران بیماری کبد چرب آنها برطرف شد، یعنی فیبروز، التهاب و چربی در کبد کمتر بود و در 50 درصد بیماران فیبروز و آنزیم های کبدی بهبود یافت و پیشرفتی در بیماری آنها مشاهده نشد. .

پژوهشگران بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا