بهداشت و درمان

روشی کارآمد برای تشخیص سلول‌های سرطان پروستات

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (پزشکی)، برای کاهش خطر بازگشت سرطان، حذف تمام سلول های سرطانی از بدن بسیار مهم است.

این رنگ روشن به سلول های پروتئینی که فقط در سلول های سرطانی یافت می شوند می چسبد.

در یک آزمایش کوچک که تنها شامل 23 مرد بود، جراحان گفتند که این رنگ به آنها کمک می کند تا بافت سرطانی را که با چشم غیرمسلح یا با سایر روش های پزشکی دیده نمی شود، شناسایی کنند.

آزمایش بزرگتری از این روش قرار است با بودجه تحقیقات سرطان انگلستان انجام شود.

در تعداد 23 نفری که با این روش تحت عمل جراحی قرار گرفتند، سلول‌های سرطانی به بافت‌های اطراف و همچنین غدد لنفاوی گسترش یافته بودند و اگر از روش‌های رایج فعلی استفاده می‌شد، این سلول‌های سرطانی شناسایی نمی‌شدند.

این اولین بار است که این روش بر روی انسان در انگلستان آزمایش می شود و نتایج آن در مجله اروپایی پزشکی هسته ای و تصویربرداری مولکولی منتشر شده است.

یک آزمایش بزرگتر به نام تحقیق PROMOT قرار است اثربخشی این روش را با روش های دیگر مقایسه کند.

پروفسور فردی حمدی که مدیر این مطالعه است می گوید هنوز خیلی زود است که بگوییم این روش برای همه بیماران موثر خواهد بود، اما تاکنون این روش امیدوارکننده بوده است.

می گوید: ما [با این شیوه] در بسیاری از بیماران، ما شاهد سلول های سرطانی بودیم که در غیر این صورت شناسایی نمی شدند.

این اولین بار است که موفق شده ایم چنین جزئیات کوچکی از سرطان پروستات را زنده و در حین جراحی ببینیم. با این روش می توانیم سلول های سرطانی را حذف کنیم. به همین ترتیب، سلول های تومور که می توانند باعث بازگشت سرطان در آینده شوند.

وی می افزاید: سلول های سرطانی که قابل رویت نیستند به اندازه خود سلول های سرطانی مهم هستند.

پروفسور حمدی می گوید استفاده از این روش به معنای محافظت بیشتر از بافت های سالم خواهد بود و احتمال بروز عوارضی که گاهی بعد از جراحی پروستات از جمله بی اختیاری ادرار رخ می دهد کمتر از قبل خواهد بود.

به گزارش بی بی سی، «دیوید باتلر» از شهر برادفورد در غرب یورکشایر در این آزمایش شرکت کرد.

او می گوید: این روش سلول های سرطانی را در غدد لنفاوی و همچنین مثانه ام پیدا کرد.

پس از عمل جراحی، دوره پرتودرمانی را نیز پشت سر گذاشت. می گوید: من خیلی خوش شانس بوده ام.

سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان ها در بین مردان بریتانیایی است و سالانه 52300 مورد جدید در این کشور تشخیص داده می شود.

دکتر یان فوکس، مدیر اجرایی تحقیقات و نوآوری در موسسه خیریه تحقیقات سرطان انگلستان، گفت: “ما به ابزارهای بهتری برای تشخیص سرطان هایی که در بدن شروع به گسترش کرده اند نیاز داریم. استفاده از رنگ ها و سیستم های تصویربرداری که توسط این مطالعه جدید توسعه یافته است ممکن است اساسا روش درمان سرطان پروستات را در آینده تغییر دهید.

موسسه خیریه تحقیقات سرطان بریتانیا امیدوار است که این دوره آزمایشی موفقیت آمیز باشد و بتوان از این رنگ در جراحی های سایر انواع سرطان در آینده استفاده کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا