بارداری

آیا پریود شدن نشانه عدم حاملگی است؟

به گزارش سلامت جو، دکتر کیانا صادقی، متخصص زنان و زایمان نوشت: بارداری و پریود دو حالت متفاوت هستند و در بسیاری از موارد همزمان اتفاق نمی افتد. پریود علامتی است که بیشتر در زنان بالغ و نوجوانان بروز می کند و نشان دهنده آمادگی بدن برای بارداری و عدم بارداری در همان دورانی است که بدن آمادگی پذیرش جنین را ندارد. اگرچه در برخی موارد، پریود در دوران بارداری اتفاق می‌افتد، اما این اتفاق نادر و استثنایی است و بیشتر زنان در دوران بارداری پریود نمی‌شوند.

علت اصلی پریود ترشح لایه داخلی رحم یا آندومتر است که در صورت بارداری این لایه در حال تغذیه و رشد جنین است و پریود نمی شود. بنابراین در بسیاری از موارد پریود نشانه عدم بارداری است اما در برخی موارد همزمان با بارداری اتفاق می افتد و در این صورت ممکن است علت آن ناشناخته باشد.

بسیاری از زنان در دوران بارداری علائم مختلفی از جمله تهوع، استفراغ، خستگی مفرط، حساسیت به بو، تغییر در سطوح هورمونی، درد سینه و تغییر در رفتار خود را تجربه می کنند. با این حال، همه زنان همه این علائم را در دوران بارداری تجربه نمی کنند و برخی از دوره های بارداری به عنوان یک علامت اولیه شناخته شده است.

تفاوت بین خونریزی بارداری و پریود

قبل از پاسخ به این سوال: آیا پریود شدن نشانه عدم بارداری است؟ باید گفت: خونریزی در دوران بارداری یا پریود می تواند انواع مختلفی داشته باشد. اگرچه در هر دو مورد، خونریزی یکی از کلماتی است که در ذهن بسیاری از زنان نگرانی ایجاد می کند، اما در دسته بندی های پزشکی آنها تفاوت وجود دارد و این امر باعث می شود که بسیاری از افراد تشخیص این دو حالت متفاوت را با مشکل مواجه کنند.

در دوران قاعدگی، ترشح خون از رحم اتفاق می افتد و یکی از علائم طبیعی قاعدگی است. قاعدگی به دنبال یک چرخه قاعدگی منظم با مدت زمان مشخص است و معمولاً هر 28 تا 32 روز اتفاق می افتد. خونریزی پریود معمولاً 3 تا 7 روز طول می کشد و میزان خونریزی هر روز کاهش می یابد.

اگر خونریزی از زمان مورد انتظار پریود، به موقع و با شدت و مقداری که برای فرد طبیعی است همراه باشد، احتمال بارداری کم است. همچنین اگر خونریزی بعد از تاخیر در پریود اتفاق بیفتد، ممکن است نشانه ای از پریود طبیعی باشد و یا ممکن است نشانه بارداری باشد.

در بارداری، خونریزی ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد. یکی از علل خونریزی در بارداری، خونریزی اولیه رحم است که زمانی رخ می دهد که جنین به دیواره رحم بچسبد. این نوع خونریزی معمولاً حدود یک هفته پس از تخمک گذاری رخ می دهد و معمولاً بسیار کم و در برخی موارد واضح نیست.

در برخی موارد خونریزی بارداری نشانه مشکلات جدی تری مانند خروج جنین از رحم (ترشح آب) است که در این صورت باید سریع به پزشک مراجعه کرد. علاوه بر این، برخی داروها و سایر مشکلات پزشکی نیز می توانند باعث خونریزی بارداری شوند.

با توجه به اینکه خونریزی در دوران بارداری ممکن است یک علامت خطرناک باشد، تشخیص خونریزی در دوران بارداری و قاعدگی بسیار مهم است. برخی از علائمی که ممکن است در خونریزی بارداری مشاهده شود عبارتند از وجود خون قرمز روشن و فشار خون پایین، درد شدید در ناحیه تحتانی شکم، افزایش تعداد خونریزی و تغییر در رنگ و شدت آنها.

در صورت مشاهده خونریزی در دوران بارداری، باید سریعا به پزشک مراجعه کرده و اقدامات لازم را انجام دهید. اگر خونریزی در دوران قاعدگی با درد شدید و علائم دیگر همراه است، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و آزمایشات لازم را انجام دهید.

به طور کلی، تشخیص خونریزی در دوران بارداری و پریود به دلیل شباهت علائم، برای بسیاری از زنان بسیار دشوار است. بنابراین، اگر در هر زمانی از بارداری یا پریود خونریزی تجربه کردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و آزمایشات لازم را انجام دهید.

همچنین برای جلوگیری از خونریزی ناشی از مشکلات دوران بارداری، بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و رژیم غذایی مناسب و فعالیت های ورزشی بهینه را برای بارداری خود تعیین کنید.

آیا امکان پریود شدن در دوران بارداری وجود دارد؟

قاعدگی در دوران بارداری یک اتفاق نادر است. در واقع، اکثر زنان پریود نمی شوند، اما گاهی اوقات ممکن است خونریزی در دوران بارداری وجود داشته باشد که به دلایل دیگری مانند عفونت یا مشکلات دیگر اتفاق می افتد. این خونریزی ها ممکن است با پریود اشتباه گرفته شوند. بنابراین پریود بودن برای تشخیص غیر بارداری کاملا معتبر نیست.

علت پریود در بارداری چیست؟

علت دوران بارداری ترشح خون و بافت های رحمی است که به دلیل ناسازگاری بین هورمون ها و رشد جنین اتفاق می افتد. در برخی موارد، جنین به رحم چسبیده و در حال رشد است، اما HCG کافی برای حمایت مناسب از روند بارداری وجود ندارد. در نتیجه، بخشی از رحم برای آماده شدن برای یک دوره جدید تخلیه می شود. این روند علائم بارداری مانند حالت تهوع، استفراغ و درد شکم را تشدید می کند. اگر در دوران بارداری پریود می شوید، به دلیل خطر عفونت و خطر ایجاد مشکلات جدی، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

اگر پریود نشدم باردارم؟

پریود نشدن ممکن است به دلیل بارداری باشد، اما این تنها دلیل پریود نشدن نیست. بسیاری از عوامل دیگر می توانند باعث از دست رفتن قاعدگی شوند، از جمله:

  • اختلال در هورمون های تنظیم کننده پریود
  • استفاده از روش های هورمونی باروری مانند قرص های ضد بارداری و مارپیچ
  • کیست های تخمدان
  • بیماری های خاکستری شدید
  • ورزش های سنگین
  • کاهش وزن – استرس و نگرانی شدید
  • داروهایی که بر سیستم هورمونی تأثیر می گذارند

اگر عادت ماهانه شما به طور مداوم دیر است و هیچ نشانه دیگری از بارداری را نشان نمی دهید، بهتر است برای تشخیص علت دقیق به پزشک مراجعه کنید.

آیا پریود شدن نشانه باردار نشدن است؟

بله، پریود شدن معمولاً نشانه باردار نشدن است، اما در برخی موارد خاص می توانید در دوران بارداری پریود شوید. در این حالت ممکن است پریود شما سبک تر و کوتاه تر از دوره های معمولی باشد. همچنین در برخی موارد خاص، خانم ها ممکن است خونریزی هایی داشته باشند که شبیه پریود است، اما در واقع این خونریزی ها ناشی از عوامل دیگری مانند عفونت یا مشکلات در دستگاه تناسلی است. بنابراین برای تشخیص بارداری پریود تنها علامت معتبر نیست و باید از سایر روش های تشخیصی مانند آزمایش خون و آزمایش ادرار استفاده کرد.

علاوه بر این، برخی از زنان ممکن است خونریزی هایی در دوران بارداری داشته باشند که شبیه پریود است، اما این خونریزی ها همچنان نشانه بارداری هستند و نباید به عنوان پریود شناخته شوند.

آیا امکان بارداری در دوران پریود وجود دارد؟

بله، امکان بارداری در دوران قاعدگی وجود دارد، اما احتمال آن بسیار کمتر است. در بسیاری از موارد، پریود زمانی که باید شروع نمی شود یا به طور نامنظم رخ می دهد، اگر بارداری در آن زمان وجود داشته باشد. به همین دلیل، اگر عادت ماهانه شما به طور طبیعی شروع شود و علائم بارداری نداشته باشید، احتمال بارداری کمتر است. اما اگر شک دارید بهتر است تست بارداری بدهید.

علائم بارداری چیست؟

علائم بارداری ممکن است برای هر زن متفاوت باشد، اما برخی از علائم رایج عبارتند از: تورم و حساس شدن سینه ها، خستگی، تهوع و استفراغ، عوارض گوارشی، بی خوابی، تغییرات خلقی و جسمی، افزایش دمای بدن و تغییر در الگوی خواب. همچنین اگر احساس بارداری دارید می توانید از طریق آزمایش خون یا آزمایش ادرار بارداری خود را تایید کنید.

آیا امکان پریود شدن بعد از بارداری وجود دارد؟

دوره پس از بارداری به عنوان یک دوره طبیعی شناخته می شود. پس از زایمان، بدن زن به حالت قبل از بارداری باز می گردد و سیکل پریود آغاز می شود. برای اکثر زنان، یک دوره پس از بارداری در عرض 6 تا 8 هفته پس از زایمان شروع می شود، اما برای برخی دیگر، ممکن است چندین ماه طول بکشد تا چرخه شروع شود.

نتیجه

در این مقاله سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا پریود نشانه عدم بارداری است؟ پریود یک فرآیند طبیعی است که هر ماه در زنان بالغ اتفاق می افتد و در این فرآیند، رحم زن خود را برای استقبال از بارداری آماده می کند. پریود به معنای ریختن خون و بافت های رحمی است که به دلیل باردار نشدن اتفاق می افتد.

پریود شدن هر ماه نشانه بارداری نیست. در واقع این امکان وجود دارد که زن در دوران بارداری پریود شود. به این اتفاق دوره بارداری می گویند و در صورت وقوع باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

قاعدگی در دوران بارداری به ندرت اتفاق می افتد و نمی توان آن را نشانه ای از عدم بارداری در نظر گرفت. در واقع پریود ممکن است در برخی موارد خاص به دلیل مشکلات دیگری مانند عفونت یا انحراف رحم رخ دهد.

بنابراین برای تشخیص بارداری از روش های دیگری مانند آزمایش خون یا آزمایش ادرار استفاده کنید. همچنین اگر در دوران بارداری دچار خونریزی شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را شناسایی کرده و در صورت لزوم آن را درمان کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا