الگوی “Seraj” الگوی موفق خدمات بهداشت روان در بحران – آژانس خبری مهر | اخبار ایرانی و جهانی

به گفته خبرنگار مهر ، محمد رضا شالبافان ، مدیر کل دفتر بهداشت روانی و اعتیاد به وزارت بهداشت ، به مناسبت روز جهانی سلامت روانی به مناسبت دسترسی به خدمات سلامت روان در فاجعه و فوریت ، در مراسمی شرکت کرد و گفت: “در مقابل حوادث ناخوشایند ، بحران ها و فوریت های موجود در کشور”. به خصوص در زمینه سلامت روان و پاسخ به نیازهای ذهنی اجتماعی ، تلاش های گسترده ای توسط بزرگان این زمینه و همکاران ثبت شده است.
وی ادامه داد: در بحران اخیر ، یکی از نکات مهم تشکیل سریع و به موقع تیم های اضطراری بود که بدون نگرانی در مناطق آسیب دیده به صورت حضوری شرکت می کردند. این تیم ها برای جلوگیری از موازی و امکان مراجعه به مشتری ها سازماندهی شدند. موسساتی مانند وزارت بهداشت ، هلال احمر ، سازمان رفاه و سازمان مدیریت بحران با هم همکاری کرده اند.
شالابافان افزود: “شرایط جنگ 6 روزه با سایر بحران ها متفاوت بود و دسترسی به اطلاعات در شرایط خاصی ارائه می شد.” خوشبختانه ، قبل از جنگ ، در مارس سال گذشته ، تمرینات شبیه سازی بحران در تهران برگزار شد که با همه شرکا به خوبی آماده شده بود. این تمرینات پایه و اساس مدیریت بهتر بحران واقعی شد.
فاجعه بندر رجائی در بندر عباس
وی اظهار داشت: در بحران بندر شهید رجائی پس از شروع بحران ، کمیته بحران در استان بندر عباس استان هورموزگان تشکیل شد و در کمتر از یک هفته آموزش آنلاین و آنلاین برای نیروهای عملیاتی برگزار شد. با توجه به اختلافات ، جلسات به روز شد و مدیریت بحران و مدیریت بحران به صورت آنلاین ادامه یافت.
شالابافان گفت: “با همکاری انجمن های مختلف علمی ، از جمله انجمن روانشناسی ایران ، انجمن روان درمانی و انجمن روانپزشکی ، در کمتر از 4 ساعت ، 5 بسته آموزشی ساده و کاربردی برای عموم مردم تهیه شده است که به سرعت مورد استقبال استان ها قرار گرفت و بخشی از برنامه آموزش رسمی در وزارت بهداشت و سایر دستگاه ها شد.”
انجام یک کارگاه 6 روزه پس از جنگ
وی افزود: پس از پایان جنگ ، یک کارگاه چهار ساعته در حدود 5 روانشناس حضور یافت ، اما به دلیل مشکلات فنی ، حدود 5 نفر نتوانستند وارد جلسه شوند. این کارگاه با همکاری انجمن روانشناسی ایران برگزار شد و سایر انجمن ها برای دسترسی به آموزش های دوره ای و آنلاین به همه روانشناسان این کشور به وزارت بهداشت ارائه شد.
مدیر کل دفتر بهداشت روان ، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اذعان کرد: از تجربه دوره تاج در توسعه سیستم های پاسخ روانشناختی مانند سیستم چلسی به عنوان یک الگوی موفق استفاده شد. با همکاری شبکه روانشناسی و مدیران سیستم ، حدود 5 روانشناس در سیستم ثبت شده اند. با این حال ، به دلیل عدم پاسخ دهندگان پس از جنگ ، برنامه ریزی برای توسعه این سیستم ها و افزایش تعداد روانشناسان پاسخ دهنده برای ارائه مسئولیت پذیری مؤثر و گسترده تر در شرایط بحرانی در حال انجام است.
وی خاطرنشان کرد: همکاری گسترده ای با شورای بهداشت و امنیت ریاست جمهوری ، شهرداری تهران ، دانشگاه علوم پزشکی تهران و سایر موسسات انجام شد. پس از پایان جنگ ، غربالگری و ارائه خدمات اساسی به کسانی که تحت تأثیر اسکان موقت قرار گرفته اند با سرعت انجام شد. این اقدامات فوری تا حد زیادی به کاهش آسیب های روانی و اجتماعی کمک کرده است.
شالابافان گفت: “یکی از موفق ترین الگوهای اجرا شده در بحران ، مدل Seraj است که در آن خدمات روانپزشکی و روانپزشکی در شبکه روانشناسان ادغام می شوند.” این الگوی ارزیابی اولیه و مراجعه به موقع بیماران را به مراکز تخصصی با حضور روانپزشک و روانشناس در سطح خدمات تخصصی و همچنین پشتیبانی و آموزش روانشناسان شبکه امکان پذیر می کند.
مدیر کل دفتر بهداشت روان ، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: با استفاده از ساختار مراکز جامع بهداشت و خدمات اساسی ، این مدل می تواند روشهای ارجاع بیماران مسن را به بیمارستان ها جایگزین کند ، که اغلب منجر به عدم خدمات مناسب 5 ٪ از بیماران می شود. هدف این است که با ادغام برنامه ها و تقویت مداوم مهارت های زندگی ، پیشگیری و مداخلات در بحران ، ساختار شبکه روانشناسی کشور را توسعه دهیم.