سلامت خانواده

ابتلا به بیماری های قلبی با حذف این وعده غذایی

به گزارش خبرآنلاین، محمود افتخارزاده متخصص قلب و عروق گفت: وظیفه قلب پمپاژ خون است و دارای دو پمپ چپ و راست است. پمپ سمت راست خون را از اندام ها و سایر قسمت های بدن از دهلیز راست به ریه ها می فرستد و با از دست دادن دی اکسید کربن و اکسیژن در ریه ها به دهلیز چپ باز می گردد. پس از آن، خون غنی از اکسیژن با پمپاژ سمت چپ قلب به قسمت های دیگر بدن می رود. این دو پمپ باید به صورت همزمان و هماهنگ کار کنند و در صورت اختلال در این روند فرد دچار نارسایی قلبی می شود.

ایسنا در خبری نوشت: وی افزود: قلب در حالت استراحت باید بتواند 5 لیتر خون در دقیقه پمپاژ کند و در حین فعالیت این میزان به خصوص در ورزش های سنگین تا 5 برابر افزایش می یابد. به هر دلیلی در بیماری های مادرزادی مانند تنگی دریچه، سوراخ بین بطن ها و دهلیزها و مشکل عضله قلب که به آن کاردیومیوپاتی می گویند. پمپاژ مشکل ساز می شود. بی نظمی و آریتمی نیز می تواند فرآیند پمپاژ خون را مختل کرده و باعث نارسایی شود. فشار خون بالا و دیابت نیز می توانند باعث نارسایی قلبی شوند.

افتخارزاده درباره علائم نارسایی قلبی گفت: گروهی از این علائم ناشی از نرسیدن خون به اندام های داخلی است. در این صورت کلیه ها و کبد از کار می افتند و فرد خسته می شود. برخی از علائم به این دلیل است که خون به ریه ها برگشته و فرد هنگام راه رفتن و سربالایی دچار تنگی نفس و سرفه می شود.

وی تصریح کرد: درمان نارسایی قلبی با پیشگیری شروع می شود. اگر فشار خون و دیابت کنترل شوند، از نارسایی قلبی جلوگیری می کنند. همچنین نارسایی قلبی را می توان با اصلاح دریچه های قلب و سوراخ بین دهلیز و بطن ها کنترل کرد و از نظر تغذیه جدا از داروهایی که در نارسایی قلبی بسیار استفاده می شود، استفاده از رژیم غذایی کم نمک از نارسایی قلبی جلوگیری می کند.

افتخارزاده بر خوردن صبحانه تاکید کرد و گفت: نخوردن صبحانه باعث به هم ریختگی سیستم متابولیسم بدن و ایجاد شرایط برای بیماری های قلبی و دیابت می شود، به همین دلیل توصیه می کنیم صبحانه را حذف نکنید.

وی در تشریح سندرم متابولیک گفت: سندرم متابولیک ترکیبی از چاقی به ویژه چربی های شکمی است که با افزایش چربی داخل شکمی، قند و تری گلیسیرید خون و آپنه تنفسی (وقفه) همراه است که باعث تنگ شدن عروق خونی می شود. منجر به مقاومت به انسولین می شود. بنابراین چاقی هسته مرکزی است که می تواند منجر به ایجاد سایر عوامل خطر به ویژه نارسایی قلبی در انسان شود.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا