سلامت خانواده

نامه خاندوزی به نیکبخت: حذف انحصار پروانه صید

به گزارش اقتصاد آنلاین به گزارش مهر، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه ای به نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی از رفع انحصار پروانه صید خبر داد.

در این نامه آمده است: همانطور که رئیس جمهور شهید اشاره کرده است، در آخرین سفر استانی خود به استان هرمزگان در اسفند ماه سال 1402 با صیادان ساکن در سواحل هرمزگان که هر کدام پس از ده ها پروانه صید موفق به اخذ مجوز صید شده بودند دیدار و گفتگو کرد. سال ها با کمک پورتال ملی مجوزها. و در این دیدارها دعای خیر این هموطنان توسط رئیس جمهور مستجاب شد زیرا برای اولین بار صیادان هرمزگانی توانستند با آسودگی خاطر به فعالیت رسمی و قانونی بپردازند و از مزایای آن مانند بیمه استفاده کنند. تا دولت سیزدهم صدور پروانه صید انحصاری و بسیار محدود بود و اکثر صیادان هرمزگانی برای امرار معاش مجبور به اخذ مجوز صید غیرقانونی یا با پرداخت های غیرقانونی بودند. پس از آن سفر متأسفانه سازمان شیلات ایران صیادان سایر استان های جنوبی را از خدمت شیرین دولت مردمی محروم کرده و عملاً درخواست صیادان سایر استان های جنوبی (خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان) برای صدور مجوز صید را به صورت جمعی رد می کند. و به یکباره باعث بازگشت انحصار و روشهای نامناسب به دولت مردمی می شود. در این زمینه توجه به حقایق میدانی زیر ضروری است.

1- هزاران شناور صیادی بدون مجوز همچنان در آبهای جنوب کشور فعال هستند.

2- سازمان شیلات به بهانه حفاظت از منابع دریایی از رسمی و قانونی شدن صید ساکنان نجیب جنوبی جلوگیری کرده است. این سازمان در عین حال پیگیری جدی و مستمری برای بازگرداندن تراول‌های ماهیگیری با ظرفیت صید صدها برابر هر قایق صیادی به آب‌های خلیج فارس و دریای عمان دارد.

3- صیادان غیرمجاز با روش های غیر متعارف صید به ذخایر آبی جنوب کشور آسیب می رسانند. به نظر می رسد سازمان شیلات که به طور رسمی از صیادان غیرمجاز جلوگیری و نظارت می کند، عزم موثری برای جلوگیری از آنها ندارد.

4- علیرغم تصویب هفتاد و هفتمین جلسه هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار مورخ 23/5/1402 مبنی بر تعیین هزینه صدور پروانه صید در ازای احیای ذخایر آبزیان دریایی استان های جنوبی کشور. سازمان شیلات ایران گامی موثر برای اجرای این وظیفه است. نگرفته است

5- متأسفانه عملکرد فوق باعث شده تا بازار آلوده خرید و فروش مجوز شناورهای صیادی در سواحل جنوبی که دولت سیزدهم در حال ریشه کن کردن آن بود، احیا شود و گاه قیمت آن به چند میلیارد تومان هم می رسد.

لازم به ذکر است به منظور ساماندهی وضعیت فوق و جلوگیری از افزایش فشار صیادی بر منابع آبزی، صدور پروانه صید فقط برای شناورهای صیادی موجود مورد تایید استانداری در این هیات تصویب شد. در همین راستا پورتال ملی مجوزهای کشور

بر اساس قانون تسهیل در صدور پروانه کسب بیش از 9500 پروانه صید به صورت خودکار برای صیادان مورد تایید استانداری هرمزگان صادر شد.

با این وجود سازمان شیلات ایران بدون دلیل موجه از صدور مجوز برای حدود 10500 صیاد فعال مورد تایید استانداری ها خودداری کرده است که جزئیات آن به شرح زیر است.

گفتنی است، اعتراض سازمان شیلات به اجرای قانون تسهیل در صدور پروانه کسب و عدم صدور پروانه قایق و لنج های صیادی در آب های آزاد منجر به تجمع در مقابل برخی از ادارات استان شده است. سازمان شیلات لذا در راستای تداوم رویکرد انحصار زدایی و پاسخگویی به مطالبات حقوقی صیادان محروم و زحمتکش استان های جنوبی، خواهشمند است دستور فرمایید سازمان شیلات کشور نسبت به جبران کاستی های فوق الذکر اقدام نماید. موضوعی که در قانون انطباق به عنوان یک موضوع فوری ذکر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا