بهداشت و درمان

چرا با افزایش سن، وضعیت سلامت استخوان‌ها بدتر می‌شود؟

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، سلول های خاصی به نام «استئوبلاست» در استخوان های ما وجود دارند که بافت استخوانی جدیدی را تشکیل می دهند.

در پایان چرخه زندگی اسکلت ما، سلول های دیگری به نام استئوکلاست ها وجود دارند که بافت استخوانی قدیمی و آسیب دیده را حل می کنند تا بتوان آن را با بافت جدید و سالم تر جایگزین کرد.

یک عامل کلیدی در سلامت استخوان، متعادل کردن فعالیت این دو نوع سلول است. یعنی اگر فعالیت آنها متعادل باشد، تغییری در بافت استخوانی ایجاد نمی شود و بافت استخوانی جدید به طور مرتب جایگزین بافت قدیمی می شود.

معمولاً تا سن 30 سالگی، فعالیت سلول های «استئوبلاست» بیشتر است. این بدان معنی است که ما بیشتر از آنچه که از دست می دهیم، استخوان جدید می سازیم.

در واقع، در این سن، سلول‌های استئوبلاست در حال ساخت بافت استخوانی جدید، بازسازی استخوان‌های موجود، و ترمیم استخوان‌های آسیب‌دیده با کمک موادی هستند که از ترکیبی از کلسیم، کلاژن و سایر مواد تشکیل‌دهنده توده استخوانی ما ساخته شده‌اند.

اما وقتی به سن 35 سالگی می رسیم، با شروع فعالیت سلول های «استئوکلاست»، تراکم استخوان ها و کیفیت آن ها شروع به کاهش می کند و این کار منجر به از بین رفتن کمتر از 1 درصد از بافت استخوانی بدن می شود. هر سال.

این وضعیت در زنان پس از یائسگی به طور قابل توجهی تشدید می شود زیرا در این زمان، سطح استروژن تولید شده توسط بدن به طور چشمگیری کاهش می یابد.

به نظر می رسد افت سطح استروژن باعث کاهش تعداد استئوبلاست ها و افزایش طول عمر استئوکلاست ها می شود و به همین دلیل سلول های گروه دوم برای مدت طولانی تری فعال می مانند.

حالت «استئوپنی» زمانی ظاهر می‌شود که سطح خاصی از تراکم استخوان از بین رفته باشد و اگر تراکم استخوان‌های قسمتی از بدن به حدی کاهش یابد که استخوان‌ها به راحتی بشکنند، این حالت به «پوکی استخوان» تبدیل می‌شود.

متأسفانه پوکی استخوان قبل از وقوع هیچ علامتی نشان نمی دهد و معمولاً زمانی تشخیص داده می شود که خانمی قبلاً دچار شکستگی استخوان شده باشد و سپس پزشک اسکن استخوان را تجویز کند.

همه زنان مبتلا به استئوپنی به پوکی استخوان مبتلا نمی شوند. اگرچه احتمال آن در بین آنها زیاد است.

در این میان، به گفته کارشناسان، سیگار کشیدن و مشکلاتی مانند بیماری تیروئید و دیابت نیز می تواند منجر به تبدیل «استئوپنی» به پوکی استخوان شود. برخی داروها مانند استروئیدها نیز می توانند بر تراکم استخوان تأثیر بگذارند.

مانند تمام اقدامات پیشگیرانه، هرگز برای مراقبت از استخوان های خود زود نیست. یک راه مهم برای محافظت از استخوان ها، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل، متنوع و سرشار از کلسیم است.

اگر لبنیات (شیر، تخم مرغ، پنیر) مصرف کنید، احتمالاً کلسیم کافی دریافت خواهید کرد. با این حال، اگر گیاهخوار هستید یا لبنیات مصرف نمی کنید، ممکن است نیاز به مصرف مکمل ها برای افزایش سطح کلسیم خود داشته باشید.

اما کلسیم به تنهایی نیازهای استخوان های ما را تامین نمی کند. بدن ما همچنین نیاز به تولید ویتامین D از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید دارد.

به گزارش یورونیوز، اگرچه کلسیم و ویتامین D برای داشتن استخوان های سالم مهم هستند، اما ورزش، به ویژه فعالیت هایی که به استخوان ها فشار وارد می کنند، مانند ورزش های مقاومتی پیشرونده، می توانند با تحریک فعالیت استئوبلاست ها از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری کرده و آن را به تاخیر بیندازند. پرت كردن

این امر سرعت تشکیل استخوان جدید را افزایش می دهد و آرایش کلاژنی استخوان ها را تغییر می دهد که همگی باعث افزایش استحکام اسکلتی می شوند.

علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که تمرینات مقاومتی، که قدرت عضلانی را افزایش می دهد و تعادل را بهبود می بخشد، به ما کمک می کند تا وضعیت سالم تری داشته باشیم و خطر کلی سقوط و شکستگی را کاهش دهیم.

البته باید توجه داشت که بعد از یائسگی، اثربخشی ورزش و افزایش سطح مواد معدنی مورد نیاز استخوان ها به شدت به دسترسی کافی به کلسیم و ویتامین D بستگی دارد، بنابراین مصرف مکمل ها اکیدا توصیه می شود.

همچنین داروهای مختلفی وجود دارند که می توانند پوکی استخوان را درمان یا به تاخیر بیندازند. به همین دلیل، مصرف استروژن به عنوان بخشی از درمان جایگزینی هورمون (درمان توصیه شده برای پیشگیری از پوکی استخوان در زنان یائسه، به ویژه آنهایی که نارسایی زودرس تخمدان دارند) توصیه می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا