سلامت خانواده

دروغگویی کودکان؛ چگونه برخورد کنیم؟

زینب کامرانی: کارشناسان آموزش و پرورش می گویند دلایل زیادی برای دروغ گفتن کودکان وجود دارد که بسته به سن آنها متفاوت است. کودک زیر چهار سال ممکن است به دروغ متوسل شود زیرا نمی تواند بین واقعی و غیر واقعی تشخیص دهد.

اما کودک زیر شش سال ممکن است به روش دیگری دروغ بگوید، مثلاً وقتی از او خواسته می شود اتاقش را مرتب کند، همه اسباب بازی هایش را زیر تخت بگذارد. پس از رسیدن به سن دبستان، کودک ممکن است عمدا دروغ بگوید تا فضای آزادی و حریم خصوصی برای خود ایجاد کند.

چرا بچه ها دروغ می گویند؟
برای حل این مشکل والدین باید سن کودک، شرایط و دلایل دروغگویی و دفعات تکرار این رفتار را در نظر بگیرند. به عنوان مثال، بسیاری از کودکان زیر 6 سال نمی توانند به وضوح بین خیال و واقعیت تمایز قائل شوند و دروغ های آنها ممکن است به سادگی بیان تخیل آنها باشد. با این حال، طبق گزارشی که وب سایت Fairytale Family منتشر کرده است، یک کودک 4 ساله کاملاً قادر است عمداً دروغ بگوید تا دچار مشکل نشود یا به آنچه می خواهد برسد.

در این گزارش به چند دلیل رایج برای دروغ گفتن در بین کودکان سنین مدرسه ذکر شده عبارتند از:

– پرداختن به بازی های تخیلی.
– ترس از مجازات
– لاف زدن در مقابل دوستان یا همکلاسی ها برای بهبود وضعیت خود و تحت تاثیر قرار دادن آنها.
از انجام کارهایی که نمی خواهند انجام دهند، مانند برداشتن اسباب بازی ها یا مرتب کردن اتاق خود، خودداری کنید.
– تمایل به ناامید نکردن والدین در زمانی که توقعات آنها بسیار زیاد است.
– احساس نارضایتی از چیزی در زندگی خود.
– تلاش برای جلب توجه

دروغگویی کودکان؛ چگونه برخورد کنیم؟

چگونه متوجه می شوید که فرزندتان دروغ می گوید؟
بیشتر کودکان در برخی مواقع دروغ می گویند و گاهی اوقات تشخیص اینکه چه زمانی دروغ می گویند دشوار است، اما وب سایت Parenteral برخی از نشانه های آشکار دروغ گفتن کودک را بررسی کرده است:

اجتناب یا تغییر موضوع گفتگو: اگر فرزند شما در پایان مکالمه در مورد موضوع خاصی احساس آرامش می کند.
– خویشتن داری از تماس چشمی: کودکان بزرگتر معمولاً هنگام دروغ گفتن از نگاه کردن یا تماس چشمی با والدین خود اجتناب می کنند.
– هنگام صحبت با والدین نقطه حمایت خود را از یک پا به پا دیگر منتقل کنید: این ممکن است نشانه ای از نارضایتی او باشد و ممکن است داستان واقعی را بیان نکند.
– حرکات بدنی: واکنش های دفاعی مانند حرکات دست، لمس صورت یا بینی، یا خاراندن گوش، همگی نشانه های ظریف دروغگویی هستند.
توضیح مفصل: وقتی فرزندتان چیزی بیش از حد معمول به شما می گوید.
– تاخیر در ارائه پاسخ: تکرار سوال قبل از پاسخ دادن یا به تعویق انداختن پاسخ ممکن است به این معنی باشد که کودک سعی می کند کمی زمان بخرد تا به پاسخ مناسبی برسد که ممکن است حقیقت را منعکس نکند.
– روایت متضاد: وقتی بازگویی داستانی توسط فرزندتان متناقض به نظر می رسد و پیوندهای گمشده ای دارد، ممکن است نشانه دروغگویی باشد.
تغییر در نحوه صحبت کردن: گاهی اوقات، وقتی کودک با صدای آهسته یا بلند صحبت می کند، ممکن است به این معنا باشد که او سعی دارد دروغ بگوید.
عبارات متقاعد کننده: تلاش برای دروغ گفتن می تواند منجر به احساس ترس، لذت، عصبانیت یا درد شود.
– فاصله اش را حفظ می کند: اگر کودک از والدین خود فاصله می‌گیرد یا عمداً کتاب یا بالش را به عنوان مانع به سینه خود می‌گیرد، این احتمالاً نشانه غیرکلامی دیگری برای مشکوک شدن است.

دروغگویی کودکان؛ چگونه برخورد کنیم؟

وقتی فرزندتان دروغ می گوید چه باید کرد؟
برای پاسخ به این سوال، پروفسور روانشناسی آلمانی کریستینا سوخوتسکی توضیح داد که والدین باید از تنبیه شدید کودک به دلیل دروغگویی اجتناب کنند، زیرا اغلب نتیجه معکوس دارد.
او توضیح داد که نتایج یک مطالعه اخیر در کانادا نشان داد کودکانی که اغلب به خاطر رفتارشان تنبیه می شدند، بیشتر و بیشتر از کودکانی که به دلیل دروغ گفتن تنبیه نشده بودند، دروغ می گویند.
سوخوتسکی تنبیه شدید را توصیه نمی کند، اما تأکید می کند که والدین باید به وضوح با کودک در مورد دروغ گفتن صحبت کنند و تأکید کنند که این رفتار اشتباه و غیرقابل قبول است. آنها باید به دنبال دلیل واقعی باشند که باعث دروغگویی کودک شده است، مانند ترس از تنبیه. علاوه بر این موارد زیر را در نظر بگیرید:

– اعتماد به نفس دادن به کودک و تشویق او به گفتن حقیقت بدون توجه به موقعیتی که در آن قرار دارد، در عین حال وقتی حقیقت را می گوید او را تحسین کنید و به او پاداش دهید.
– از طریق داستان هایی که نشان دهنده تأثیر مثبت صداقت است و نه پیامدهای منفی دروغگویی، کودک را به صداقت تشویق کنید.
– همچنین مهم است که والدین با دروغ نگفتن کودک برای او الگو قرار دهند.

منبع: الجزیره

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا