سلامت خانواده

در مورد خستگی درمان سرطان چه می دانید؟

پوریا عادلی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: خستگی درمانی یکی از مشکلاتی است که مبتلایان به سرطان و بهبود یافته های این بیماری با آن مواجه هستند. در حال درمان هستند، معلوم می شود که این یکی از عوارض این بیماری است و علل رفتاری، روانی و بیولوژیکی دارد.

وی افزود: خستگی را می توان پریشانی و کاهش توانایی کار به دلیل کمبود انرژی توصیف کرد که علائم آن ممکن است عاطفی، روانی یا جسمی باشد، اما خستگی ناشی از سرطان و درمان آن با سایر انواع خستگی متفاوت است.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیو انکولوژی ایران تصریح کرد: به طور کلی خستگی می تواند مزمن یا حاد باشد. خستگی حاد وضعیتی با علائم ضعف است که به سرعت شروع می شود و استراحت می تواند این نوع خستگی را در افراد سالم کاهش دهد و آنها را به سطح طبیعی فعالیت بازگرداند، در حالی که خستگی مزمن خستگی طولانی مدت و ناتوان کننده ای است که ممکن است باقی بماند، اما نه مربوط به سرطان

عادلی ادامه داد: خستگی ناشی از سرطان برای مدتی باقی می ماند و حتی با استراحت و خواب نیز به طور کامل برطرف نمی شود، بنابراین محققان خستگی مزمن در بیماران سرطانی را خستگی سرطان، خستگی ناشی از سرطان یا خستگی ناشی از درمان می نامند. سرطان نامیده می شود.

وی بیان کرد: بیمارانی که برای انواع سرطان تحت درمان قرار می گیرند ممکن است از انجام فعالیت های عادی روزانه خود مانند رفتن به محل کار یا مطالعه دست بکشند، از دوستان خود کناره گیری کنند، به خواب بیشتری نیاز داشته باشند و حتی گاهی توانایی انجام فعالیت های بدنی را از دست بدهند. آنها هم نخواهند داشت.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیو انکولوژی ایران افزود: عوامل فیزیکی، شیمیایی و رفتاری زیادی به عنوان عوامل خستگی وجود دارد که از جمله آنها می توان به درمان سرطان، کم خونی، عوامل روانی، اختلالات خواب، عدم تحرک بدنی و مصرف برخی داروها اشاره کرد.

عادلی خاطرنشان کرد: همیشه نمی توان عوامل ایجاد کننده خستگی را در بیماران سرطانی مشخص کرد، اما برخی از عوامل احتمالی شامل کم خونی، مصرف داروهای مختلف، کاهش وزن، تغییرات متابولیسم، اضطراب های عاطفی، شرایط جسمانی، مشکلات خواب، … و مشکلات تنفسی ، درد، التهاب شدید، تغذیه نامناسب و کم آبی بدن.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا