سلامت خانواده

بانک هایی که در پرداخت تسهیلات ساختمانی مقصر هستند منتظر جرائم جدید باشند

به گزارش اختازآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس ماده 4 قانون جهش تولید مسکن، بانک ها موظفند هر سال حداقل 20 درصد از تسهیلات پرداختی شبکه بانکی را به بخش مسکن اختصاص دهند تا در سال اول اجرای قانون، تسهیلات مبلغ مذکور نباید کمتر از 360 هزار میلیارد تومان باشد. البته برای سال های بعد بانک ها موظفند این عدد را متناسب با نرخ تورم سالانه افزایش دهند.

26 هزار میلیارد تومان جریمه برای بانک های متخلف

بر اساس قانون طرح ملی جهش تولید مسکن، بانک ها موظف بودند سالانه 20 درصد از کل تسهیلات خود را به اعطای وام در حوزه مسکن اختصاص دهند، اما وضعیت به گونه ای ادامه یافت که نتوانستند این قانون را رعایت کنند. و در نهایت 26 هزار میلیارد تومان جریمه شدند که البته به گفته مدیرعامل صندوق ملی مسکن هنوز هیچ مبلغی از این میزان جرایم وارد صندوق ملی مسکن نشده است.

تاکنون بارها موضوع عدم پرداخت تسهیلات عمرانی بانک ها از سوی وزارتخانه های اقتصادی کشور از جمله وزیر اقتصاد مطرح شده و در همین زمینه سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز مطرح کرده است. گفت: در تبصره 5 ماده 4 قانون جهش مسکن در خصوص بخش تسهیلات بانکی که بانک ها باید برای بخش مسکن پرداخت کنند، ضمانت اجرایی در نظر گرفته شده است که در صورت عدم پرداخت تسهیلات 20 درصدی لازم توسط بانک ها مقایسه شود. به سهمیه معرفی شده از سوی بانک مرکزی، جریمه نقدی معادل یک پنجم مبلغ تعهد شده توسط سازمان امور مالیاتی جریمه شده و مبلغ این جریمه به صندوق ملی مسکن درج می شود تا مجدداً به صورت میدانی مورد استفاده قرار گیرد. ساخت و ساز و عرضه و تولید مسکن.

خاندوزی افزود: سازمان امور مالیاتی در سال اول تصویب این قانون – از مهر 1400 تا شهریور 1401 – بررسی های لازم را انجام داد و حدود 59 هزار میلیارد تومان به عنوان رای بدوی برای محکومیت بانک های متخلف در نظر گرفته شد که از این میزان حدود 26 مورد. هزار میلیارد تومان مرحله تجدیدنظر نهایی شد.

وی ادامه داد: حتی برای عدم پرداخت این جریمه قانونی نیز دولت و سازمان امور مالیاتی ابزار اجرایی کافی دارند که به محض گذشت مدتی می توانند از طریق روش های اجرایی که در اختیار دولت است آن را از حساب بانکی برداشت کنند. .

اما بررسی ها نشان می دهد که این نوع جرایم متوجه بانک ها نشده است و دولت و مجلس باید از روش های دیگری برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن استفاده کنند تا بانک ها وارد روند ساخت و ساز شوند.

بر اساس مصوبه نمایندگان، در صورتی که بانک های عامل به تعهدات قطعی که بر اساس ابلاغ بانک مرکزی در رابطه با ماده (4) قانون جهش تولید مسکن دارند، عمل نکنند، بانک مرکزی موظف است رشد ترازنامه بانک متخلف را به میزان تعهدات قطعی انجام نشده کاهش دهد و معادل آن را به رشد ترازنامه سایر بانک ها که با اولویت بانک مسکن همخوانی ندارند اضافه کند.

اقبال شکری نماینده مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص جزئیات محدودیت های مجلس برای بانک های غیر مشارکتی گفت: قدرت وام دهی بانک هایی که سهمیه ابلاغی را پرداخت نمی کنند. بخش مسکن محدود خواهد شد

شاکری ادامه داد: اگر بانکی بخشنامه بانک مرکزی را نادیده بگیرد و سهمیه حوزه مسکن را پرداخت نکند، قدرت وام دهی آن محدود می شود. برخلاف بانک هایی که به تعهد خود در پرداخت تسهیلات مسکن عمل می کنند، قدرت وام دهی آنها تقویت می شود.

وی هدف از این کار را الزام بانک ها به پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن عنوان کرد و گفت: طبق بررسی های انجام شده روند پرداخت تسهیلات ساخت مسکن توسط بانک ها در بسیاری از شهرهای کشور طی نشده است. خوب بانک مرکزی باید از همه دستگاه ها پیگیری شود تا شاهد تسریع در اجرای طرح های نهضت ملی مسکن در کشور باشیم.

به گفته وی، پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها تنها راه حل تسریع در اجرای طرح های نهضت ملی مسکن است و خود این موضوع باعث می شود که پروژه ها با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

وی می گوید: کاهش قدرت وام دهی بانک ها و افزایش میزان تسهیلات توسط بانک های خصوصی می تواند نقش موثری در بهبود وضعیت بانک ها به ویژه بانک های خصوصی داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا