سلامت خانواده

این علائم نشان دهنده کمبود کلسیم در بدن است

به گزارش خبرآنلاین از برنا، کمبود کلسیم می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان، پوکی استخوان و هیپوکلسمی را افزایش دهد. افرادی که در دوران کودکی کلسیم کافی دریافت نمی کنند، قد آنها در بزرگسالی به اندازه کافی رشد نمی کند. مقدار توصیه شده کلسیم را می توان از طریق غذا، مکمل ها و ویتامین ها به دست آورد.

چه عواملی می تواند باعث کمبود کلسیم شود؟

احتمال کمبود کلسیم با افزایش سن افزایش می یابد. عوامل دیگری نیز وجود دارد که فرد را در معرض خطر قرار می دهد که روزنامه «تایمز آف ایندیا» در گزارشی به برخی از آنها اشاره کرده است:

– عدم دریافت کلسیم کافی برای مدت طولانی به خصوص در دوران کودکی

برخی داروها جذب کلسیم را کاهش می دهند

– عدم تحمل غذاهای سرشار از کلسیم

– تغییرات هورمونی در زنان

– عوامل ژنتیکی خاص

علائم شایع هیپوکلسمی (بیماری کمبود کلسیم)

– مشکلات عضلانی: افراد مبتلا به کمبود کلسیم ممکن است درد عضلانی، گرفتگی و اسپاسم را تجربه کنند. این افراد ممکن است هنگام راه رفتن یا حرکت نیز در ناحیه ران و بازو درد داشته باشند. بی حسی و سوزن سوزن شدن دست ها، بازوها، پاها و اطراف دهان نیز ممکن است در این افراد مشاهده شود.

– خستگی مفرط: سطوح پایین کلسیم می تواند منجر به خستگی مفرط شود و باعث شود فرد همیشه احساس تنبلی کند. همچنین ممکن است منجر به بی خوابی شود. علاوه بر این، خستگی ناشی از کمبود کلسیم می تواند با سبکی سر، سرگیجه و مه مغزی همراه باشد و منجر به عدم تمرکز، فراموشی و گیجی شود.

– مشکلات ناخن و پوست: کمبود کلسیم در دراز مدت می تواند منجر به خشکی پوست، شکنندگی ناخن ها، موهای زبر، اگزما، التهاب پوست، خارش پوست و پسوریازیس شود.

– پوکی استخوان: استخوان ها کلسیم را به خوبی ذخیره می کنند، اما زمانی که سطح کلسیم در بدن کم باشد، بدن کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان ها می گیرد و آن ها را شکننده و مستعد آسیب می کند.

– سندرم پیش از قاعدگی: سطوح پایین کلسیم در زنان با سندرم پیش از قاعدگی شدید همراه است. در مطالعه ای که در سال 2017 انجام شد، مشخص شد که مصرف روزانه 500 میلی گرم کلسیم به مدت دو ماه باعث بهبود خلق و خوی شرکت کنندگان و کاهش احتباس مایعات می شود. در سال 2019، نتایج یک مطالعه نشان داد که سطوح پایین ویتامین D و کلسیم در نیمه دوم چرخه قاعدگی ممکن است به تشدید علائم سندرم پیش از قاعدگی کمک کند.

– مشکلات دندانی: زمانی که سطح کلسیم در بدن کم باشد، کمبود این ماده مغذی را از طریق دندان ها جبران می کند که ممکن است منجر به مشکلات دندانی مانند پوسیدگی و شکنندگی دندان، تحریک لثه و ضعیف شدن ریشه دندان شود.

– افسردگی: نتایج مطالعات نشان داده است که کمبود کلسیم ممکن است با اختلالات خلقی از جمله افسردگی مرتبط باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید این نتایج مورد نیاز است.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا