اخبار سلامت

عوارض خطرناک مصرف خوراکی الکل های طبی

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، مهدی انصاری گفت: اتانول بیشتر در مصارف دارویی و دارویی به عنوان ضدعفونی کننده حلال یا کمک حلال استفاده می شود و همچنین در برخی فرآورده های دارویی برای افزایش حلالیت در آب استفاده می شود.

وی افزود: به طور کلی مشروبات الکلی دارویی به عنوان ضدعفونی کننده در داروخانه ها در دسترس عموم قرار می گیرد که البته می توان از آن سوء استفاده کرد و عده ای از آن به عنوان غذا استفاده می کنند و برخی باورهای غلط از جمله فواید آن برای بیماری های قلبی عروقی را توجیه می کنند.

مدیرکل آزمایشگاه های سازمان غذا، دارو و تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: هیچ مدرک علمی مبنی بر فواید الکل در رابطه با نقش آن در سلامت بیماران وجود ندارد و حتی اسنادی وجود دارد که نشان می دهد الکل در مقادیر کم می تواند مضر باشد و حتی مصرف الکل می تواند خطر ابتلا به برخی سرطان ها را در انسان افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه مصرف مشروبات الکلی در کشور با مشکلاتی مواجه هستیم و ممکن است عده ای الکل های تقلبی را وارد بازار کنند، گفت: برای جلوگیری از سوء مصرف الکل در مواد غذایی، تولیدکنندگان الکل های دارویی موظف به استفاده از یک سری مواد تلخ هستند. . این را هم اضافه کنید که اگر این الکل ها به صورت خوراکی مصرف شوند، عوارضی مانند آسیب کبدی و کلیوی برای مصرف کنندگان به همراه دارد.

انصاری تصریح کرد: در هنگام تولید ممکن است برخی ترکیبات الکلی مانند متانول به همراه الکل در محصول نهایی وجود داشته باشد. لازم به ذکر است که متانول به صورت موضعی و خوراکی بسیار خطرناک است و اثرات سمی بسیار شدیدی دارد. بارها شاهد بوده ایم که مصرف کنندگان الکل حاوی متانول دچار التهاب شدید عصب بینایی شده و بینایی خود را از دست داده اند. بنابراین در فرآیند جعل (غیرقابل نوشیدن الکل) از متانول استفاده نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه متانول نیز به نوعی مسمومیت ایجاد می کند، گفت: نمی توانیم از این ماده به عنوان ضدعفونی کننده سطوح نشیمن استفاده کنیم و از نظر قیمتی متانول بسیار گرانتر از اتانول است و از این نظر اقتصادی وجود ندارد. توجیه تقلبی متانول استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا