سلامت خانواده

عوارض خطرناک مصرف الکل دارویی/ آسیب کبدی و کلیوی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی انصاری اظهار داشت: اتانول بیشتر در مصارف دارویی و پزشکی به عنوان ضدعفونی کننده حلال یا به عنوان کمک حلال استفاده می شود. همچنین در برخی از محصولات دارویی برای افزایش حلالیت در آب استفاده می شود.

وی افزود: به طور کلی مشروبات الکلی دارویی به عنوان ضدعفونی کننده در داروخانه ها در دسترس مردم قرار می گیرد که البته می توان از آن سوء استفاده کرد و برخی از افراد از آن به عنوان غذا استفاده می کنند که برخی باورهای غلط از جمله فواید آن برای بیماری های قلبی عروقی را توجیه می کند.

مدیرکل آزمایشگاه های سازمان غذا، دارو و کنترل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: هیچ مدرک علمی مبنی بر فواید الکل در رابطه با نقش آن در سلامت بیماران وجود ندارد و حتی اسنادی وجود دارد که نشان می دهد الکل در مقادیر کم می تواند مضر باشد و حتی مشخص شده است که مصرف الکل می تواند خطر ابتلا به برخی سرطان ها را در انسان افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه در کشور با مصرف مشروبات الکلی با مشکل مواجه هستیم و ممکن است عده ای الکل های تقلبی را وارد بازار کنند، افزود: برای جلوگیری از سوء مصرف الکل در مواد غذایی، تولیدکنندگان الکل دارویی موظف به استفاده از یک سری مواد تلخ هستند. . این را هم اضافه کنید که اگر این الکل ها به صورت خوراکی مصرف شوند، عوارضی مانند آسیب کبدی و کلیوی برای مصرف کنندگان به همراه دارد.

انصاری تصریح کرد: در هنگام تولید ممکن است برخی ترکیبات الکلی مانند متانول به همراه الکل در محصول نهایی وجود داشته باشد. لازم به ذکر است که متانول چه به صورت موضعی و چه خوراکی بسیار خطرناک و عوارض جانبی است شامل بسیار شدید است؛ بارها شاهد بوده ایم که مصرف کنندگان الکل های حاوی متانول از التهاب شدید عصب بینایی رنج می برند و بینایی خود را از دست می دهند. بنابراین در فرآیند تقلب (غیرقابل نوشیدن الکل) از متانول استفاده نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه متانول نیز به نوعی مسمومیت ایجاد می کند، گفت: نمی توانیم از این ماده به عنوان ضدعفونی کننده سطوح نشیمن استفاده کنیم و از نظر قیمتی متانول بسیار گرانتر از اتانول است و از این نظر اقتصادی وجود ندارد. توجیه تقلبی متانول استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا